FCE scoort er weer op los!

Opnieuw grote zege op FC Dordrecht: 5-1

De Blauw-Witten speelden zaterdagmiddag voor (voorlopig) de laatste keer met publiek in het Jan Louwers Stadion tegen FC Dordrecht. De mannen van Rob Penders waren dodelijk effectief en boekten voor het eerst sinds februari 2019 een derde zege op rij: 5-1!

In de beginfase tasten beide ploegen elkaar af. Na 10 minuten spelen konden we de eerste doelpoging noteren. Mathis Suray schoot na een kort genomen corner de bal richting te verre bovenhoek. Nigel Bertrams kon de bal eenvoudig naast zijn goal tikken.

In de aanval erna kwamen de Blauw-Witten dicht bij een doelpunt. Na een klein opstootje in verband met wel of geen penalty nam FCE de hoekschop. De eerste kans hieruit van Brian de Keersmaecker leverde niks op, maar in de rebound werkte Joey Sleegers de bal hard tegen de touwen. Na dertien minuten spelen stond FC Eindhoven met 1-0 voor.

Het was lang wachten op de volgende kans. Pas in de 29e minuut werd er op doel geschoten. Jort van der Sande stuurde vanaf eigen helft Brian De Keersmaecker weg met een hoge steekpass. De Keersmaecker haalde uit, maar zag zijn schot een meter langs de goal gaan. Deze kans zorgde wel weer voor opleving in de wedstrijd. Twee minuten later wist Jort van der Sande het net te vinden. Na een korte dribbel waarbij hij de defensie van de bezoekers uitspeelde schoof hij de bal laag de hoek in: 2-0 voor FC Eindhoven!

De 3-0 liet ook niet lang op zich wachten. Na een hoge voorzet vanaf de vleugel dook Mawouna Amevor op bij de tweede paal, waar hij nog voorin was gebleven na een afgeslagen vrije trap. Amevor maakte zich los van zijn tegenstander en kopte de bal de bovenhoek in. Door zijn goal stonden de Blauw-Witten na 36 minuten spelen op een comfortabele 3-0 voorsprong.

Vier minuten voor rust kreeg Jort van der Sande de kans om er 4-0 van te maken. De voorzet van Valentino Vermeulen kwam op het hoofd van de spits terecht, maar hij kopte een metertje naast waardoor de 4-0 uitbleef. Tenminste, voor even. Na een counter van de bezoekers stuurde Jens van Son Joey Sleegers de diepte in. de Eindhovense nummer 10 gaf de bal laag voor op Jort van der Sande die de bal vrij bij de tweede paal binnen kon tikken. Net als vorige week leidde FCE halverwege met 4-0.

Na de rust kwamen de Schapenkoppen feller de kleedkamer uit. Nikolas Agrafiotis schoot na een korte dribbel van afstand op het Eindhovense doel, maar goalie Nigel Bertrams hield zijn goal schoon. Luttele minuten later kreeg op Mathis Suray de bal voor zijn voeten om uit te halen. Hij raakte de bal echter volledig verkeerd en zag zijn schot ver afdwalen.

FC Eindhoven antwoorde pas in de 55e minuut. Collin Seedorf gaf vanaf de vleugel laag voor op Joey Sleegers. Hij kreeg zijn voet niet goed achter de bal gezet, waardoor de bal over de goal heen vloog. In de 63e minuut werd de Hongaar Barnabas Rácz weggestuurd, maar Liam Bossin kwam goed uit en pakte de bal voor zijn voeten weg. Vijf minuten later kreeg Rácz een herkansing om te scoren. Zijn schot, na de lage voorzet van Pieter Bogaers, verdween echter hoog over het doel heen.

De bezoekers wisten met nog twintig minuten op de klok iets terug te doen. Jacky Donker schoot de bal hard in de korte hoek de goal in. Zeven minuten later zette Emir Biberoglu opnieuw de bal voor. Zijn bal was echter meer een schot op doel dan een voorzet, want de bal belandde op de lat. Echt gevaar bleef uit.

Overige kansen kwamen er bijna niet meer. Pas twee minuten voor tijd nam Alba Seva het doel van FC Eindhoven onder vuur. Zijn bal knalde tegen de paal aan. De Blauw-Witten speelden op de counter, die ook kwam. In de blessuretijd kwamen de invallers in actie. De bal ging via Dave de Meij naar Jasper Dahlhaus, die op zijn beurt vanaf de linkervleugel de bal laag voor gaf op Cas Faber. Faber kon een meter voor de goal de bal binnentikken. Door deze slottreffer eindigde de wedstrijd in een 5-1 overwinning voor de Blauw-Witten!

FC Eindhoven – FC Dordrecht 5-1 (4-0). 14. Joey Sleegers 1-0, 31. Jort van der Sande 2-0, 37. Mawouna Amevor 3-0, 44. Jort van der Sande 4-0, 71. Jacky Donker 4-1, 90+1 Cas Faber 5-1. Scheidsrechter: Robin Vereijken. Gele kaart: Maarten Peijnenburg, Jort van der Sande (FC Eindhoven), Emir Biberoglu (FC Dordrecht). Aantal toeschouwers: 2038.

FC Eindhoven: Bertrams; Bogaers, Peijnenburg (87. Jarno Janssen), Amevor, Seedorf, Vermeulen; Van Son, De Keersmaecker (75. Mitchel van Rosmalen); Sleegers (87. Cas Faber), Van der Sande (87. Dave de Meij), Rácz (67. Jasper Dahlhaus).

FC Dordrecht: Bossin; Savastano (64. Emir Biberoglu), Van den Avert, Van Huizen, Wielzen; Miceli (64. Kevin Vermeulen), Azzouzi (75. Seydine N’diaye), Suray; Seva Agrafiotis, Donker.

Fotografie: Jeem Sportsphotography