FCE speelt heenwedstrijd gelijk op De Vijverberg

Vrijdag volgt de return in het Jan Louwers Stadion!

In een goed gevuld Stadion De Vijverberg heeft FC Eindhoven de eerste wedstrijd in de Keuken Kampioen Play-Offs met 1-1 gelijkgespeeld. Voor rust opende Joey Sleegers de score uit een strafschop. Na rust kwam de thuisploeg langszij via invaller Danzell Gravenberch, eveneens uit een strafschop.

Al vroeg in de wedstrijd werd Charles-Andreas Brym diep gestuurd. De Canadees international nam de bal goed met de borst mee en leek op weg naar het doel te gaan. De Graafschap-verdediger Ted van de Pavert leek de hak van Brym licht te toucheren, maar scheidsrechter Alex Bos zag er geen overtreding in. Omdat er geen var was door een miscommunicatie tussen ESPN en de KNVB kon deze beslissing niet teruggedraaid worden.

Na tien minuten zette Joey Sleegers de bal voor, maar zat er de arm van Jeffrey Fortes tussen. Scheidsrechter Bos reageerde in eerste instantie niet, maar op advies van zijn assistent legde hij de bal op de stip. Joey Sleegers nam de penalty en stuurde Hidde Jurjus naar de verkeerde hoek: 0-1.

De wedstrijd was voor een kwart verstreken, toen FC Eindhoven de kans kreeg de score te verdubbelen. Charles-Andreas Brym zette de aanval op, waarna Valentino Vermeulen mocht voorzetten. Jort van der Sande liet de bal lopen voor Joey Sleegers, die de bal over het doel volleerde.
Aan de andere kant kwam Sam Hendriks in kansrijke positie na een scherpe vrije trap van Mees Kaandorp. De spits tikte de bal van dichtbij hoog over.

De thuisploeg probeerde de weg naar het doel van Nigel Bertrams te vinden, maar de Eindhovense verdediging gaf weinig weg. Zeven minuten voor rust probeerde Giovanni Korte een schot van afstand, maar de bal was een eenvoudige prooi voor Nigel Bertrams.

Beide ploegen begonnen ongewijzigd aan de tweede helft. De eerste kans was voor De Graafschap, waar Camiel Neghli vanuit een moeilijke hoek hard naast schoot.

In de 55e minuut leek FCE op 0-2 te komen toen Brian De Keermaecker een afvallende hoekschop via Jort van der Sande binnen schoot. De spits stond nipt buitenspel, dus dat feestje ging niet door.

De thuisploeg begon de fase daarna meer en meer te drukken. Giovanni Korte werd door Mees Kaandorp vrij voor Nigel Bertrams gezet, maar de Eindhovense goalie liet zien waarom hij het Bronzen Schild voor periode 4 verdiend had. Een minuut later, met een aan het hoofd geblesseerde Brian De Keersmaecker op de grond, schoof Sam Hendriks de bal net naast.

Met nog achttien minuten op de klok ging de bal ook bij FC Eindhoven op de stip. Jort van der Sande kreeg een volley van Jeffrey Fortes tegen de arm en invaller Danzell Gravenberch benutte de elfmetertrap: 1-1.
Een minuut later had FCE weer kunnen leiden toen Jort van der Sande een vrije trap van Joey Sleegers naast kopte.

In de 79e minuut kwam FCE goed weg, toen Basar Önal van dichtbij in het zijnet schoot. De thuisploeg voerde de druk op en Danzell Gravenberch schoot de bal vanuit de draai in de handen van Nigel Bertrams.
Vlak voor tijd zorgden de invallers Barnabás Rácz en Justin Ogenia nog voor een Eindhovens kansje. De Hongaar zette Ogenia voor Hidde Jurjus, maar de doelman van De Graafschap tikte de bal net op tijd weg.

Het duel eindigde in 1-1 en vrijdag zal dit tweeluik een vervolg krijgen in het Jan Louwers Stadion, aanvang 20.00 uur. Informatie over de kaartverkoop van dit duel is hier te vinden.

De Graafschap – FC Eindhoven 1-1 (0-1) 12. Joey Sleegers 0-1 (strafschop), 73. Danzell Gravenberch 1-1 (strafschop). Scheidsrechter: Alex Bos. Geel: geen. Aantal toeschouwers: 10.022.

De Graafschap: Jurjus; Lelieveld, Baas (77. Hilderink), Van de Pavert, Fortes; Schuurman, Brittijn, Neghli; Kaandorp (66. Önal), Hendriks (66. Gravenberch), Korte (77. Opoku).

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Seedorf, Dahlhaus (64. Bogaers); Verreth (88. Van Son), De Keersmaecker; Brym, Van der Sande (77. Ogenia), Sleegers (88. Rácz).

Fotografie: Jeem Sportsphotography