FCE trekt zege over de streep in Oss

Verdedigers Mawouna Amevor en Jasper Dahlhaus maakten de doelpunten

In een matige wedstrijd tegen TOP Oss wisten de Blauw-Witten toch de drie punten te pakken. Mawouna Amevor en Jasper Dahlhaus waren goed voor de twee goals. Tussendoor wist TOP Oss spits Kay Tejan de gelijkmaker te maken met een omhaal. FC Eindhoven boekte hiermee de vijfde overwinning op rij.

Vandaag waren Collin Seedorf, Brian De Keersmacker, Joey Sleegers en Jort van der Sande er niet bij. Rob Penders moest ze missen vanwege medische redenen. De vervangers waren Maarten Peijnenburg, Jens van Son, Barnabás Rácz en Dave de Meij.

FCE begon goed aan het duel en wist de eerste kans van de wedstrijd meteen te benutten. Uit een corner kopte Mawouna Amevor de bal hard tegen de touwen. Even later kreeg de centrale verdediger via het hoofd weer een kans. De bal vloog echter net naast.

TOP Oss creëerde hierna ook een schotkans. De Eindhovense verdediger Pieter Bogaers wist het schot te blokken. Even later voetbalde FCE goed onder de druk vandaan. Uit deze aanval kreeg Matthias Verreth een schietkans van de rand van het zestienmetergebied. De bal vloog over.

In de 25e minuut kregen de Ossenaren weer een schietkansje. Dit was een makkelijke prooi voor Nigel Bertrams. De kans hierna voor TOP Oss is wel raak. De bal leek uit te gaan voor een corner. Jearl Margaritha hield de bal echter binnen. Uit de voorzet wist Kay Tejan met een omhaal fraai raak te schieten.

De thuisploeg begon een kwartier na rust los te komen. Na een lage voorzet van Jaerl Margaritha kon Pieter Bogaers de bal net weghalen. De wedstrijd leek wat los te komen. Uit een hoekschop was TOP Oss weer gevaarlijk. Dave de Meij kon de bal vroegtijdig wegwerken.

Een minuut later waren de Ossenaren uit een voorzet weer gevaarlijk. Nigel Bertrams tastte mis maar de bal ging via een verdediger over. Voor het eerst in de tweede helft wist FCE een gevaarlijke kans te creëren. Jasper Dahlhaus ging een één-twee aan met Justin Ogenia waarna de linkervleugelverdediger kon afwerken.

In de 87e minuut kregen de Blauw-Witten een penalty. Na een één-twee van Charles-Andreas Brym met Justin Ogenia haalde Jan Lammers de Canadees international onderuit. Charles-Andreas Brym miste echter de penalty dus bleef het 1-2.

In de slotfase wisten de Blauw-Witten de zege over de streep te trekken. Hierdoor stijgen de mannen van Rob Penders voorlopig naar de eerste plek in de periode van de Keuken Kampioen Divisie.

Volgende week vrijdag, 18 februari, speelt FC Eindhoven de volgende wedstrijd in de Keuken Kampioen Divisie. De tegenstander in het Jan Louwers Stadion is het sterke ADO Den Haag. Het duel begint om 20.00 uur.

TOP Oss – FC Eindhoven 1-2 (1-1) 15. Mawouna Amevor 0-1, 34. Kay Tejan 1-1, 83. Jasper Dahlhaus 1-2. Scheidsrechter: Sander van der Eijk. Geel: Rick Stuy van den Herik, Ilounga Pata (TOP Oss), Mawouna Amevor, Pieter Bogaers (FC Eindhoven).
Bijzonderheid: 88. Charles-Andreas Brym mist strafschop (redding keeper).

TOP Oss: Alblas; Pata (90. Van Eijma), Piqué, Lammers, Leliendal; Kaak, Stuy van den Herik; Guezen (84. Leidsman), Mathieu (90. Nsingi), Margaritha; Tejan.
FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Peijnenburg, Amevor, Bogaers, Dahlhaus; Verreth, Van Son; Brym (89. Janssen), De Meij (80. Ogenia), Rácz (75. Van Rosmalen).

Fotografie: Pro Shots | Peter van Gogh