Geen periodetitel voor strijdend FC Eindhoven

Blauw-Witten spelen gelijk tegen ADO Den Haag: 1-1

De laatste wedstrijd van de derde periode moest gewonnen worden door de ploeg van Rob Penders om de periodetitel te pakken. Helaas lukte dit niet voor de Blauw-Witten. In het Jan Louwers Stadion eindigde het dankzij de gelijkmaker van Joey Sleegers in 1-1.

De Blauw-Witten begonnen met één wijziging in de basiself ten opzichte van de wedstrijd tegen VVV-Venlo. Charles-Andreas Brym kon door een blessure niet starten. Zijn vervanger was Barnabas Rácz.

Na achttien minuten was daar de eerste kans van de wedstrijd. Joey Sleegers gaf goed voor op Maarten Peijnenburg. De verdediger kon de bal goed terugkoppen, maar er kon geen Blauw-Witter de bal binnenlopen.

Twee minuten later was het aan de andere kant raak. Ricardo Kishna gaf de bal voor op de vrijstaande Thomas Verheydt. Laatsgenoemde tikte de bal breed op Sem Steijn die de bal makkelijk het doel in kon schieten.

FC Eindhoven drong ADO Den Haag hierna wat terug. Bijna kon Jort van der Sande een afgedwaald schot van Jasper Dahlhaus binnentikken. De spits kreeg echter zijn voet net niet te de bal aan.

Een kleine twintig minuten na rust keerde Nigel Bertrams goed een poging van Ricardo Kishna. De buitenspeler kwam na een één-twee met Thomas Verheydt oog in oog te staan met de Eindhovense doelman.

Na rust kwam FC Eindhoven beter uit de kleedkamer, maar de eerste kansen waren voor de gasten. Nigel Bertrams moest zijn strafschopgebied verlaten voordat Amar Catic gevaarlijk kon worden. Even later hield de Eindhovense goalie zijn ploeg in de race toen Ricardo Kishna vrij voor hem opdook en hij de inzet keerde.
Na een uur spelen bracht Rob Penders met Justin Ogenia en Mitchel van Rosmalen twee verse krachten in. Als snel kregen de Blauw-Witten loon naar werken. Na een goede lange bal van Mawouna Amevor op de ingevallen Justin Ogenia wist de invaller de bal knap voor te geven. Joey Sleegers kopte deze hard tegen de touwen.

Na de gelijkmaker kwam het geloof weer terug bij de Blauw-Witten en de ruim 3000 Eindhovense supporters, maar gaf ADO Den Haag nog een waarschuwing af. De mee opgekomen Tyrese Asante schoot de bal op de bovenkant van de lat. De wedstrijd was nu echt los. Joey Sleegers kon hierna de steekpass van Jort van der Sande net niet goed meenemen.

FCE zocht hierna de voorsprong. Jort van der Sande’s schot kon geblokt worden door een verdediger van de ploeg uit de hofstad. Een minuut later kon de poging van Joey Sleegers ook gekeerd worden.

Één minuut voor tijd legde Joey Sleegers nog van de rand van de zestien aan voor een schot. De bal vloog hoog over. Ook de laatste kans van de wedstrijd was voor Joey Sleegers. Nadat Jort van der Sande de bal had doorgekopt, kopte de nummer tien de bal net naast.

Hierdoor bleef het in het Jan Louwers Stadion 1-1. Door de winst van FC Emmen op FC Volendam passeerden de Drentenaren FC Eindhoven op de valreep in de stand van de derde periode.
De ongeslagen reeks werd wel in stand gehouden. Na het gelijkspel tegen ADO Den Haag is FC Eindhoven voor de dertiende keer op rij ongeslagen.

Aankomende vrijdag reist FCE af naar Amsterdam. Op Sportpark De Toekomst wacht om 20.00 uur Jong Ajax. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/uitkaarten.

FC Eindhoven – ADO Den Haag 1-1 (0-1) 20. Sem Steijn 0-1. Scheidsrechter: Joey Kooij. Geel: Mawouna Amevor (FC Eindhoven), Boy Kemper, Samy Bourard (ADO Den Haag). Aantal toeschouwers: 3111.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Peijnenburg (90+2. de Meij), Amevor, Bogaers, Dahlhaus (61. Van Rosmalen); Verreth (81. Van Son), De Keersmaecker; Rácz (61. ogenia), Van der Sande, Sleegers.

ADO Den Haag: Damen; Amofa (85. M. Mulder), Asante, Matthys, Kemper; Bourard, Reemst (76. Klas); Catic, Steijn, Kishna (79. Severina); Verheydt.

Fotografie: Jeem Sportsphotography