Harde oefennederlaag in Westerlo

Blauw-Witten verliezen met 5-1 van KVC Westerlo

Zaterdagavond stond de derde oefenwedstrijd van de voorbereiding op het programma voor FC Eindhoven. In Westerlo was KVC Westerlo, uitkomend in de Belgische Eerste Klasse B (het tweede niveau in België), de tegenstander. Na de oefennederlaag tegen Lommel SK verloren de Blauw-Witten opnieuw op Belgische bodem. KVC Westerlo was met 5-1 te sterk. Jort van der Sande wist opnieuw het net te vinden.

De wedstrijd startte in een hoog tempo met mogelijkheden voor beide ploegen. Zo moest Menno Bergsen enkele keren ingrijpen om een doelpunt te voorkomen. Ook FC Eindhoven kreeg mogelijkheden, Rigino Cicilia kreeg in korte tijd twee behoorlijke kansen om een doelpunt te maken. De spits trof eerst KVC doelman Koen Van Langendonck na een prima voorzet van Collin Seedorf. Enkele minuten later werd de boomlange spits vrij voor het doel gezet door Jort van der Sande. Hij  kreeg hij de bal niet op doel.

In de twintigste minuut werd Menno Bergsen geklopt maar bracht Luuk de Roos redding. Volgens de Belgische arbiter deed de verdediger dat met de hand waarna een strafschop volgde. Deze buitenkans werd benut door Christian Brüls, 1-0. Kort na de strafschop redde Koen van Langendonck met moeite na een afstand schot van Marcelo Lopes. Ook pogingen van Samy Bourard en Rigino Cicilia leverde daarna geen doelpunt op voor FC Eindhoven.

FC Eindhoven bleef zoeken naar nieuwe mogelijkheden, maar moest ook waken voor uitbraken van KVC Westerlo. In de slotfase van de eerste helft kon Guillaume de Schryver doel treffen na een mooi uitgespeelde aanval en zorgde hij tevens voor de ruststand van 2-0.

Na de pauze was het spelbeeld vergelijkbaar met de eerste helft. Het tempo was hoog en voor beide doelen werd gevaar gesticht. Guillaume de Schryver schoot net voorlangs het Eindhovense doel en Branco van den Boomen maakte het Koen van Langendonck lastig met een hard schot. Ook een prima actie van Marcelo Lopes leverde vooralsnog niets voor FC Eindhoven op. Aan de andere kant scoorde KVC Westerlo wel en werd het 3-0. Opnieuw was Guillaume de Schryver de doelpuntenmaker, de Belgische middenvelder schoot fraai raak na een net zo mooie aanname.

Sava Petrov leek na iets meer dan een uur spelen de volgende Belgische treffer te maken, maar de Servische spits schoot oog in oog met Menno Bergsen naast. Daarna deed FC Eindhoven wat terug via Jort van der Sande. De spits kopte de bal in het doel na een scherp aangesneden vrije trap van Branco van den Boomen, 3-1. Eén minuut later was de marge alweer drie door een doelpunt van opnieuw Guillaume de Schryver. Menno Bergsen behoedde FC Eindhoven daarna erger door tweemaal knap te redden.

In de blessuretijd van de wedstrijd werd de 5-1 gemaakt door Ambroise Gboho. Dit was tevens ook de eindstand in België. Aankomende woensdag oefent FC Eindhoven opnieuw in het buitenland, ditmaal in Duitsland waar het Borussia Dortmund U23 treft. Deze wedstrijd wordt gespeeld op Sportpark SC Salingia 08 Barmen e. V in Julich-Barmen, aanvang 18.30 uur.

KVC Westerlo – FC Eindhoven 5-1 (2-0) 20. Christian Brüls 1-0 (strafschop), 42. Guillaume de Schryver 2-0, 55. Guillaume de Schryver 3-0, 69. Jort van der Sande 3-1, 70. Guillaume de Schryver 4-1, 90+1. Ambroise Gboho 5-1. Scheidsrechter: K. Vermeiren.

KVC Westerlo: Van Langendonck; Biset, Dewaele, Antunes, Van Eendo; De Schryver (79. Gül), Petrov (79. Gboho), Van den Bogaert (79. Keita), Soumah, Brüls (88. Buyl), Abrahams (79. Janssens).
FC Eindhoven: Bergsen; Peijnenburg, Seedorf, De Roos (62. Raaijmakers), Zé Pedro; Essikal, Bourard (58. Daniëls), Van den Boomen, Lopes; Van der Sande, Cicilia.

Fotografie: Johan Manders