Ivo’s Ultimate XI

Onze technische stafleden hebben allemaal een mooie carrière in het betaald voetbal achter de rug. Maar wat zijn de beste spelers waar ze ooit mee samen hebben gespeeld? Wie komen er in hun Ultimate XI? De eerste in de reeks is assistent-trainer Ivo Rossen.

Ivo Rossen speelde veertien seizoenen in het betaald voetbal. Na avonturen bij FC Dordrecht, Go Ahead Eagles, FC Zwolle en FC Den Bosch kwam de verdediger in 2009 naar het Jan Louwers Stadion. Na drie seizoenen in het Blauw-Wit, vertrok Rossen naar het Belgische Sint Truiden om vervolgens na twee seizoenen terug te keren aan de Aalsterweg. Inmiddels is Ivo Rossen hoofdtrainer bij Quick 1888 en natuurlijk assistent-trainer bij FC Eindhoven. Ivo heeft met veel spelers samengespeeld, maar wie hebben op hem een onuitwisbare indruk gemaakt? Zijn Ultimate XI vind je hier!

Ivo kiest voor een klassieke 4-3-3 opstelling: “Een 4-3-3 opstelling met buitenspelers blijft voor mij, mits je daar het materiaal voor hebt, het ideale systeem. Ik denk dat met de spelers die ik heb gekozen je het beste in deze opstelling uit te voeten kan, ook omdat je met een rechtspoot op rechtsbuiten speelt en een linkspoot op linksbuiten.”

Als we kijken naar de spelers, valt op dat Rossen veel voor FC Eindhoven, FC Den Bosch en Sint Truiden heeft gekozen en dat is niet toevallig. “Ik denk dat mijn beste periodes waren bij deze drie clubs. Ik heb daar ook de mooiste momenten gekend en met spelers gespeeld die een onuitwisbare indruk op me hebben gemaakt. Sint Truiden is hofleverancier, omdat ik daar het beste team uit mijn carrière had.” Vreemde eend in de bijt, lijkt Mauro Almeida, een Portugese verdediger met wie hij samen speelde bij FC Zwolle (nu PEC Zwolle). Ivo is stellig over hem: “Almeida was een enorm sterke verdediger met ook een geweldige pass. Ik heb ook met Eric Botteghin en Niklas Moisander gespeeld, maar toch ga ik voor Almeida. Hij heeft altijd een goede indruk gemaakt.

De beste van het stel? Dat zijn er volgens de voormalige verdediger twee: Peter van de Berg en Yoeri Dequevy. “Peter van de Berg was een echte aanvoerder, een soort manager in het veld. Ik kon het altijd heel goed met hem vinden en ook buiten het veld spraken we elkaar veel. Yoeri Dequevy was nog een jongeling toen ik bij Sint Truiden speelde. Als hij wat anders in het leven had gestaan, dan weet ik zeker dat hij het ver had kunnen schoppen. Individueel was hij een van de beste spelers met wie ik ooit heb gespeeld.”