Jason Bourdouxhe: ”Dit is dé wedstrijd van het seizoen”

Voorbeschouwing Helmond Sport – FC Eindhoven

Morgenavond is het zover: de Derby! Om 18:45 uur gaat FC Eindhoven het opnemen tegen Helmond Sport. De wedstrijd in het SolarUnie Stadion staat onder leiding van scheidsrechter Nagtegaal en is live te zien op ESPN! Ook is de wedstrijd zoals gewoonlijk te volgen via Radio FCE op ons YouTube kanaal.

De generale repetitie voor de derby werd vorige week tegen Jong Ajax in eigen huis overtuigend gewonnen. De Eindhovenaren speelden een sterke tweede helft, waarin drie keer werd gescoord. In de openingsfase van de wedstrijd kregen de bezoekers uit Amsterdam dé ideale mogelijkheid op de voorsprong middels een strafschop. Het was echter Ruud Swinkels die als winnaar uit de strijd kwam en daarmee de held van de eerste helft was. Na tien minuten spelen in de tweede helft openden de Blauw-Witten de score. Iker Pozo gaf de bal aan Jasper Dahlhaus, die een schot loste richting het doel van Daan Reiziger. De doelman kon de bal stoppen, maar de alerte Pozo was doorgelopen en kon zo de rebound binnenschieten, 1-0. Niet veel later verdubbelden de Eindhovenaren de voorsprong. Via een kluts-situatie kreeg Maarten Peijnenburg de bal tegen zich aangeschoten. Deze bal plofte met een rotvaart tegen het net, 2-0. In de allerlaatste minuut van de reguliere speeltijd breidden de Blauw-Witten de score nog verder uit via Jacky Donkor. De ingevallen buitenspeler kon na een goede individuele actie tegendraads inschieten en zo doelman Reiziger kansloos laten, 3-0. Jason Bourdouxhe over de gewonnen wedstrijd: ”Er zat heel veel drang naar voren in de ploeg. We speelden met lef en pit!”

Morgenavond staat dus dé wedstrijd van de vierde periode op het programma. De tegenstander, Helmond Sport, haalt in periode vier wisselvallige resultaten. De Helmonders begonnen heel sterk aan de vierde periode en stonden zelfs even bovenaan, maar na twee ruime nederlagen en een gelijkspel staan de Kattenmeppers inmiddels op een vijfde plaats in de vierde periode.

De thuiswedstrijd tegen Helmond Sport brandde nooit echt los. In het Jan Louwers Stadion wisten beide ploegen niet te scoren, waardoor de wedstrijd eindigde in een bloedeloos gelijkspel. ”’Een wedstrijd tegen Helmond Sport heeft altijd iets speciaals. Het is een wedstrijd die je absoluut niet wilt verliezen. De wedstrijd leeft ontzettend bij de fans, maar ook bij de spelersgroepen. Ik heb natuurlijk voor beide teams de derby mogen spelen en ik kan je vertellen dat het voor allebei de teams de wedstrijd van het seizoen is.”, zegt Bourdouxhe.

De meest in het oog springende overwinning in het SolarUnie stadion was de 2-3 overwinning in het seizoen 2014/15. Jason Bourdouxhe opende destijds de score na een kwartier spelen. Twintig minuten later leek een goed resultaat echter een stuk verder weg na een rode kaart voor Chiro N’Toko. Niets was minder waar, na een uur spelen verdubbelden de Eindhovenaren de voorsprong na een benutte strafschop van Maxime Gunst. De Helmonders leken terug in de wedstrijd te komen met de aansluitingstreffer tien minuten later, maar het was Branco van den Boomen die middels een mooi schot van buiten de zestien de wedstrijd definitief in het slot gooide, 1-3. Helmond Sport scoorde laat in de wedstrijd nog de 2-3, maar dit bleek niet genoeg te zijn om het tiental van de Blauw-Witten te verslaan. Jason Bourdouxhe over deze wedstrijd: ”Ik herinner me nog dat we na de wedstijd in de hekken hingen om de overwinning te vieren met de fans, een prachtig moment.”

Wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Van Rosmalen, Jonkerman, Botermans, Van Son, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Donkor, João, Vancamp, Borgmans, Bourdouxhe, Seedorf, Dahlhaus.