Jeugdig FC Eindhoven verliest in Almere

Doelpunt Kaj de Rooij, rode kaart voor Cas Faber

Een gehavend FC Eindhoven verloor in de uitwedstrijd tegen Almere City FC met 3-1 van de Flevolanders. Het duel, dat op een 1-1 gelijkspel leek af te stevenen kantelde na een rode kaart voor Cas Faber in de slotfase. Het Eindhovense doelpunt kwam op naam van Kaj de Rooij.

In de openingsfase van de wedstrijd had Almere City FC veelal het balbezit. Dit zorgde niet meteen voor gevaar voor het doel van Ruud Swinkels tot aan de vijftiende minuut. De Eindhovense doelman moest redden na een schot van Shayon Harrison. Enkele minuten later kwamen de Almeerders wel op voorsprong. Een schot van Bart Meijers werd van richting veranderd en was Ruud Swinkels te machtig, 1-0.
Vervolgens werd het spel aan beide kanten slordig waardoor er geen tot weinig gevaar voor de doelen werd gesticht. Na een hoekschop kwam Rigino Cicilia nog dichtbij een treffer, de boomlange spits kopte achterwaarts op de lat.

Kort na rust kwam FC Eindhoven op gelijke hoogte. Alvin Daniëls had een mooie individuele actie in huis waarna Kaj de Rooij raak schoot en de stand op 1-1 bracht. Bij FC Eindhoven moest Bart Biemans vervolgens geblesseerd het veld verlaten. Hij werd vervangen door Quinten Huybers.

Even later zorgde Ruud Swinkels er, met een mooie reflex, voor dat de stand gelijk bleef na een schot van Mees Kaandorp.
In de fase hierna golfde het spel op en neer en ging de wedstrijd gelijk op, maar tot grote mogelijkheden kwamen beide teams niet. Oud-Blauw-Witter Torino Hunte testte Ruud Swinkels daarna door een vrije trap van afstand in een keer op doel te schieten. De Eindhovense doelman pakte het schot zonder problemen klem.
Almere City FC combineerde even later door de jonge Eindhovense defensie. Mees Kaandorp kwam vervolgens tot een schot, liet Ruud Swinkels kansloos, maar zag zijn schot op de paal belanden. Hierdoor bleef de stand 1-1.

Enkele minuten later werden de Almeerders opnieuw gevaarlijk, maar binnen enkele minuten redde Ruud Swinkels driemaal na een inzet van James Efmordifis. De invaller schoot eerst hard voorlang en kwam daarna één-op-één niet voorbij de Eindhovense doelman.
Vier minuten voor tijd vloerde Cas Faber invaller James Efmorfidis waarna de middenvelder een rode kaart ontving van scheidsrechter Edgar Bijl. De Griek, in Almeerse dienst, schoot de gegeven vrije trap achter Ruud Swinkels en zette zijn ploeg op een 2-1 voorsprong. In blessure tijd, liep de thuisploeg via Mees Kaandorp uit naar 3-1.
Net als afgelopen maandag verliest FC Eindhoven in de slotfase.

Komende dinsdag speelt FC Eindhoven in de strijd om de KNVB-Beker tegen Rijnsburgse Boys. Het duel wordt gespeeld op Sportpark Middelmors en begint om 19.45 uur.

Almere City FC – FC Eindhoven 3-1 (1-1) 19. Bart Meijers 1-0, 49. Kaj de Rooij 1-1, 88. James Efmorfides 2-1, 90+6. Mees Kaandorp 3-1. Scheidsrechter: Edgar Bijl. Rood: Cas Faber (FC Eindhoven). Geel: Damon Mirani, Youri Loen, Anwar Bensabouh, James Efmorfides (Almere City FC), Karim Essikal, Samy Bourard, Ruud Swinkels (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers:

Almere City FC: Smits; Van Vlerken, Mirani, Meijers, Blackson; Kaandorp, Bensabouh, Loen; Venema, Harrison, Hunte.
FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Van Den Eynden, Biemans, Makasi; Faber, Bourard, Essikal; Daniëls, Cicilia, De Rooij.

Fotografie: Johan Manders