Jong AZ op bezoek in het Jan Louwers Stadion

Na de nederlaag tegen VVV-Venlo krijgt FC Eindhoven vrijdagavond de kans om zich te revancheren, wanneer Jong AZ op bezoek komt in het Jan Louwers Stadion. Samen met trainer Rob Penders blikken we terug op de afgelopen weken en kijken we vooruit naar dit duel.

Vorige week vrijdag ging FC Eindhoven na drie winstpartijen op rij onderuit in Venlo. Tegen VVV begonnen de Blauw-Witten aardig aan de wedstrijd met een aantal goede mogelijkheden, maar keek de ploeg van Rob Penders toch tegen een 1-0 achterstand aan in de rust. Sven Braken opende de score na 42 minuten. Na een uur spelen viel uit een hoekschop de 2-0 van Mitchell van Rooijen. FC Eindhoven bleek niet bij machte om nog wat terug te kunnen doen, waardoor de Blauw-Witten puntloos huiswaarts keerden. Volgens Penders was dit een teleurstellende avond: “Je ziet gelijk dat na een paar goede weken het verwachtingspatroon heel anders is. Iedereen verwacht dan dat je maar even wint bij VVV. Dat dachten wij zelf niet in de zin van dat we weten dat VVV een goede ploeg heeft, die in een moeilijke fase zit. We waren niet minder, misschien wel de betere ploeg, maar zij waren heel effectief in de afronding. Voor ons elftal is dan de volgende stap die we moeten zetten om ook een resultaat te halen in dit soort moeilijke wedstrijden.”

Vrijdagavond dus de wedstrijd tegen Jong AZ. De beloften van trainer Maarten Martens staan drie plekken onder FC Eindhoven op de ranglijst, op de tiende plaats. De afgelopen week kwam de ploeg tweemaal in actie en speelde het tweemaal gelijk. Op vrijdag knokte Jong AZ zich vlak voor tijd naar een 2-2 gelijkspel in Kerkrade tegen Roda JC. De ploeg kwam vroeg op voorsprong via Yusuf Barasi, waarna het al snel de gelijkmaker om de oren kreeg en in de tweede helft zelfs de 2-1. Vlak voor tijd was het Jelle Duin die een punt uit het vuur wist te slepen voor zijn ploeg. Op maandag hield Jong AZ in eigen huis FC Emmen op 0-0. Penders: “Ze scoren er weinig, maar incasseren ook heel weinig doelpunten, wat voor een beloftenploeg uniek is. Ze zijn goed begonnen, en zijn heel stabiel in de wedstrijden. Als ze verliezen, is het ook met een minimaal verschil wat echt wel knap is.”

Vorig seizoen versloeg FC Eindhoven de beloften in eigen huis. Dankzij doelpunten van Bart Biemans, Jort van der Sande en Dico Jap Tjong wonnen de Blauw-Witten met 3-0!

De wedstrijd van vrijdag is, helaas, voor het eerst dit seizoen zonder publiek in het Jan Louwers Stadion. Ook voor Penders is dit en teleurstelling: “Dat is niet wat je wil. Je wil er publiek bijhebben. De wedstrijd tegen FC Dordrecht was sfeervol en daar hebben we uitstekend naar ons zin gehad en het publiek vermaakt. Dat gaan we echt missen.”

FC Eindhoven – Jong AZ begint om 20:00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Eijgelsheim. De wedstrijd is live te volgen via het schakelkanaal van ESPN en Radio FCE op ons YouTube-kanaal. Bekijk het hele interview met trainer Rob Penders hieronder!