Laat doelpunt nekt FC Eindhoven

Strijdbaar FC Eindhoven verliest met 1-0 van De Graafschap

De mannen van Ernie Brandts reisden zondagavond af naar Doetinchem voor het treffen met De Graafschap. Op De Vijverberg streed FC Eindhoven voor elke meter maar uiteindelijk moesten de Eindhovenaren toch het hoofd buigen. Melvin Platje maakte het enige doelpunt in blessuretijd.

Bij FC Eindhoven maakte Jasper Dahlhaus zijn basisdebuut. De geboren Doetinchemmer startte als rechtsbuiten. Naoufal Azzagari en Wael Nasser zaten voor het eerst bij de wedstrijdselectie en namen plaats op de bank.

De eerste doelpoging kwam van de voet van Dico Jap Tjong. De doelpuntenmaker tegen FC Volendam dribbelde vanaf links naar binnen en schoot een metertje naast het doel. Daarna wist De Graafschap niet te profiteren van enkele kopkansen. Aan de andere kant had Jasper Dahlhaus een scherpe voorzet in huis maar wist doelman Rody de Boer de bal net te raken. Hierdoor misten zowel Hugo Botermans als Dico Jap Tjong de bal.

Vervolgens kwamen de Superboeren er gevaarlijk uit, in eerste instantie kon Jason Bourdouxhe een schot van Daryl van Mieghem blokken. De rebound werd over en naast geschoten door Elmo Lieftink.

Tien minuten voor rust probeerde Daryl van Mieghem het na een afvallende bal, zijn volley vanaf de rand van het zestienmeter gebied viel op het dak van het doel. De bal belandde daarna plots voor de voeten van Ralf Seuntjes na een hoekschop. De aanvoerder van de Superboeren schoot direct, Ruud Swinkels was alert en pakte de inzet.

Na rust drong De Graafschap aan maar verdedigde FC Eindhoven sterk. FC Eindhoven wist uit te breken via Jasper Dahlhaus, die de diepte in werd gestuurd door Jason Bourdouxhe. Ted van de Pavert wist namens de thuisploeg de inzet van Dahlhaus te blokken. Veel Eindhovenaren schreeuwden om een strafschop na een vermeende handsbal, scheidsrechter Kamphuis oordeelde anders en liet doorspelen.

Daarna probeerde Jasper van Heertum het van een meter of 25, zijn schot ging rakelings voorlangs het Eindhovense doel. Even later moest Ruud Swinkels wel optreden, dat deed de doelman met de vuisten na een schot van Danny Verbeek.

De Superboeren bleven aandringen maar de FC Eindhoven hield stand en loerde op de counter. Uitbraken via Jason Bourdouxhe en Mitchel van Rosmalen leverden niets op. In de eerste minuut van de blessuretijd was het toch raak voor de thuisploeg. Daryl van Mieghem zette de bal voor richting invaller Melvin Platje. De spits was scherp voor het doel en schoot de bal tegen de touwen.

FC Eindhoven probeerde nog een gelijkmaker te forceren, maar verder dan een kopballetje van Bart Biemans kwam het niet meer. Eindstand: 1-0.

Vrijdag is Almere City FC in eigen huis de tegenstander, de wedstrijd begint om 16.30 uur!

De Graafschap – FC Eindhoven 1-0 (0-0) 90+1. Melvin Platje (1-0). Scheidsrechter: Jochem Kamphuis. Gele kaart: Julian Lelieveld (De Graafschap), Mawouna Amevor, Dico Jap Tjong (FC Eindhoven).

De Graafschap: De Boer, Lelieveld, Van Huizen (71. Platje), Van Heertum, Van de Pavert, Tutuarima (60. Baas), Verbeek, Leemans (90. Schuurman), Lieftink (60. Hamdaoui), Van Mieghem, Seuntjens.

FC Eindhoven: Swinkels, Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Son, Bogaers, Van der Sande (88. Biemans); Jap Tjong (63. Van Rosmalen), Botermans (76. Joao), Dahlhaus.

Fotografie: Jeem Sportsphotography