Maikel’s Ultimate XI

Onze technische stafleden hebben allemaal een mooie carrière in het betaald voetbal achter de rug. Maar wat zijn de beste spelers waar ze ooit mee samen hebben gespeeld? Wie komen er in hun Ultimate XI? De derde in onze reeks is keeperstrainer Maikel Aerts.

Maikel Aerts speelde van 1994 tot 2012 in het betaald voetbal. De voormalig keeper doorliep de jeugdopleiding van PSV, waarna hij bij FC Den Bosch zijn debuut maakte in het betaald voetbal. Vervolgens speelde de doelman voor Germinal Beerschot Antwerpen, RBC Roosendaal, Feyenoord, Willem II en het Duitse Hertha BSC. In 2012 besloot Aerts om een einde te maken aan zijn carrière, waarna hij in 2017 een contract tekende als keeperstrainer van FC Eindhoven. Met bijna 20 seizoenen in het betaald voetbal achter de rug, zijn er genoeg spelers met wie Maikel Aerts heeft samengespeeld. Wie maakte op hem een onuitwisbare indruk? Wie komen er in Maikel’s Ultimate XI?

Maikel heeft voor veel verschillende clubs gespeeld en dat is te zien aan zijn Ultimate XI. Maar liefst zes clubs zijn vertegenwoordigd in de 4-3-3 formatie. “Ik denk dat deze elf spelers het beste tot hun recht zouden komen in deze formatie. 4-4-2 met Kuyt op het middenveld zou ook eventueel kunnen, maar ja Dirk Kuyt kun je overal neerzetten.”

De meeste opvallende namen in de Ultimate XI van Maikel Aerts zijn toch wel de drie aanvallers. Over alle drie heeft de voormalig doelman alleen maar lovende woorden: “Met Ruud van Nistelrooij heb ik bij FC Den Bosch en samen gespeeld. Toen we beide zo rond de 15 jaar oud waren speelden we ook samen in het Brabants elftal. Hij heeft zich zo verschrikkelijk ontwikkeld en heeft zijn carrière enorm goed gepland. Niet te snel voor het grote geld gegaan, maar steeds een verstandige stap hogerop gepakt.

Pierre van Hooijdonk maakte vooral op scorend vermogen indruk op Maikel: “Bij sommige spelers zie je waar de bal gaat komen, bij Pierre zag je dit nooit. Na trainingen oefenden we wel eens vrije trappen maar hoe hij die binnen schoot, ongelofelijk, de trap die hij had.”

Dirk Kuyt is een geval apart volgens de huidige keeperstrainer: “Dirk is gewoon een topgozer met een ontzettend grote mentaliteit. Toen hij in 2004 niet geselecteerd werd voor het EK, ging hij alleen maar harder trainen. De drijf en werklust die hij had, ongekend. Overal waar hij speelde was hij een publiekslieveling, dat zegt genoeg.”

Een opvallende naam is linksback Levan Kobiashvili. De voormalig speler van Freiburg, Schalke en Hertha BSC speelde meer dan 350 wedstrijden in de Bundesliga. Aerts vertelt: “Een hele normale, nuchtere, leuke jongen. Bleef altijd zichzelf, deed niet gek, maar gewoon wat er van hem gevraagd werd. Wat mij opviel in Duitsland is hoe ze keepers gebruiken. In Nederland wordt de keeper heel vaak betrokken in het spel, maar in Duitsland is dit veel minder. Waar ik in Nederland vaak een bal terug kreeg van de verdedigers, ging Levan Kobiashvili altijd vooruit. Dat vond ik mooi om te zien, altijd een voetballende, aanvallende optie zoeken, daar houd ik wel van.” De voormalig doelman had een speciale band met de Georgiër. “Binnen het veld konden we het goed vinden, maar ook buiten het veld hadden we veel contact. Mijn vrouw kon het ook goed vinden met zijn vrouw, dat is altijd fijn als je naar een vreemde stad verhuisd.”