Opnieuw een domper voor FC Eindhoven

Volendammers in vorm met 1-4 te sterk

In een regenachtig Jan Louwers Stadion trapte FC Eindhoven vrijdagavond af tegen FC Volendam. De Volendammers begonnen aan de wedstrijd als koploper van de tweede periode en lieten zien dat de ploeg uit Noord-Holland in vorm was. FC Eindhoven verloor met 1-4. Het Eindhovense doelpunt kwam op naam van Youri Roseboom.

In de openingsfase konden de Blauw-Witten aardig mee met de Oranjehemden uit Volendam. De ploeg van trainer Wim Jonk liet zien dat ze elkaar makkelijker konden vinden en kwamen snel op voorsprong. Een steekpass zette de doorgelopen Gijs Smal vrij voor Ruud Swinkels. De verdediger schoot de Volendammers met een schot in de lange hoek op voorsprong.

Snel daarna volgde opnieuw een enorme kans voor FC Volendam. Nick Doodeman en Martijn Kaars ontweken de buitenspelval en verschenen samen vrij voor Ruud Swinkels. De doelman redde tot twee keer toe geweldig op inzetten van Doodeman en behoedde zijn team hiermee voor een grotere achterstand. Uit de daaropvolgende corner werd uit vrije positie over geschoten.
In de 25ste minuut kwam FC Volendam alsnog op 0-2. Een voorzet van de zijkant werd door de vrijstaande Gijs Smal vanaf de penaltystip eenvoudig binnengeschoten.

Het Blauw-Witte verzet was gebroken en FC Volendam ging op jacht naar nog meer treffers. Grote kansen volgden. Derry John Murkin had de bal voor het intikken maar de aanvaller schoot van dichtbij voor open goal over.
Na iets meer dan een half uur voetballen liet ook FC Eindhoven zich weer een keer aanvallend zien. Een goede voorzet van Kaj de Rooij werd door Rigino Cicilia bijna binnen getikt, maar de bal rolde net naast. In de omschakeling was daar meteen FC Volendam weer gevaarlijk. Nick Doodeman verscheen vrij voor het doel, maar dit keer bracht een goede sliding van Valentino Vermeulen redding.
Vlak voor rust leidde een foute inspeelpass van FC Volendam tot een grote kans voor Marcelo Lopes. De Portugees leek er doorheen, maar een perfecte sliding haalde het gevaar uit de aanval.
Zo eindigde de eerste helft, waarin de kansen vooral voor de bezoekers waren, in 0-2.

In de tweede helft was de eerste kans voor de Blauw-Witten. Een corner viel bij de tweede paal voor de voeten van Marcelo Lopes. Zijn poging ging hard naast. FC Volendam trok daarna het spel weer naar zich toe en bouwde de voorsprong uit. Een lage voorzet vanaf links viel voor de voeten van Nick Doodeman, die vervolgens eenvoudig binnen kon schieten en de stand op 0-3 bracht.

Ruud Swinkels voorkwam met een mooie redding de 0-4, waarna Samy Bourard, die zijn 50e wedstrijd in Eindhovense dienst speelde. Moses Makasi speelde de bal in op de Belg, die met zijn rug naar het doel stond. Bourard draaide om zijn as en haalde uit, maar Nordin Bakker reageerde attent en bracht redding.
Met nog iets meer dan een kwartier op de klok scoorde FC Volendam voor de vierde keer deze avond. Francesco Antonucci schoot van afstand raak buiten bereik van Ruud Swinkels.
In de laatste minuten deed FC Eindhoven via Youri Roseboom wat terug. Een afgeslagen corner werd van buiten de zestien door de aanvaller van Jong FC Eindhoven binnengeschoten: 1-4.

Volgende week vrijdag neemt FC Eindhoven het op Sportcomplex Zoudenbalch in Utrecht op tegen Jong FC Utrecht. Kaarten voor dit duel, dat om 20.00 uur begint, zijn verkrijgbaar via www.fceuitkaarten.nl

FC Eindhoven – FC Volendam 1-4 (0-2) 16. Gijs Smal 0-1, 25. Gijs Smal 0-2, 53. Nick Doodeman 0-3, 74. Francesco Antonucci 0-4, 90. Youri Roseboom 1-4. Scheidsrechter: Jeroen Manschot. Geel: Flor Van Den Eynden, Valentino Vermeulen (FC Eindhoven) Aantal Toeschouwers: 1878.

FC Eindhoven: Swinkels; Vermeulen, Peijnenburg, Biemans, Makasi; Lopes (69. Van der Sande), Bourard, Essikal; Daniëls (46. Van Den Eynden), Cicilia, De Rooij (64. Roseboom).
FC Volendam: Bakker; Fadiga, Visser, Van de Ven, Smal; A. Plat, Antonucci (78. Runderkamp), J. Vlak; Doodeman, Kaars (67. Deul), Murkin (74. Johnson);

Fotografie: Johan Manders