Overtuigende overwinning voor de Blauw-Witten

Opnieuw drie punten na een 3-1 zege op SBV Excelsior

In een regenachtig Jan Louwers Stadion heeft FC Eindhoven een overtuigende overwinning behaald op Excelsior. De ploeg van Ernie Brandts speelde met vertrouwen en liet uitstekend voetbal zien tegen de hoger geklasseerde Rotterdammers. De Eindhovense doelpunten kwamen op naam van Rigino Cicilia, Kaj de Rooij en Samy Bourard.

FC Eindhoven begon sterk aan de wedstrijd en zette de Rotterdamse bezoekers meteen onder druk. Kaj de Rooij kreeg in de zesde minuut een vrije schietkans, maar de bal kon makkelijk gepakt worden door doelman Alessandro Damen. Vlak hierna was ook Excelsior gevaarlijk. Na een corner viel de bal voor de voeten van aanvoerder Sander Fischer, maar doelman Ruud Swinkels was attent en tikte te bal weg. Daarna werd het spel van beide kanten rommeliger en gebeurde er lang niet veel aan de Aalsterweg. Tot in de 24e minuut Wouter Burger van een meter of twintig de bal op het Eindhovense doel schoot. Ruud Swinkels bokste de bal weg, maar de bal kwam terecht bij Ahmad Mendes Moreira. De aanvaller kon de bal echter niet controleren waardoor de aanval, voor de Blauw-Witten, goed af liep.

Vervolgens kreeg FC Eindhoven een strafschop. Na een fout achterin bij Excelsior werd Samy Bourard gehaakt. Rigino Cicilia eiste de bal op en schoot onberispelijk hard raak. Vlak hierna kreeg Mendes Moreira twee goede kansen voor de bezoekers. De bal ging echter beide keren in het zijnet.  Met een 1-0 tussenstand zochten beide teams de kleedkamer op.

In de tweede helft kreeg de ploeg van Ernie Brandts meteen een uitstekende mogelijkheid. Na een perfecte voorzet van Marcelo Lopes, kwam Kaj de Rooij niet goed uit met zijn passen. Twee minuten later was het alsnog raak. Kaj de Rooij sneed door de verdediging van de Rotterdammers en schoot de bal vanuit een moeilijke hoek knap achter doelman Damen.

Na de 2-0 ging Excelsior meer risico nemen. Hierdoor kwam er meer ruimte voor FC Eindhoven om met snelle counters gevaarlijk te worden. Tijdens een van die counters kreeg Marcelo Lopes veel ruimte en krulde de bal richting de verre hoek. Zijn schot werd echter gepareerd door de doelman van de Rotterdammers.
Na een schitterende steekbal van Samy Bourard ging Marcelo Lopes op het doel af. In het strafschopgebied werd de Portugees gehaakt en ging de bal opnieuw op elf meter. Samy Bourard verzilverde de strafschop met een panenka. FC Eindhoven bleef vrolijk door gaan met aanvallen en werd via onder andere Kaj de Rooij en Karim Essikal gevaarlijk. De bezoekers kwamen niet verder dan een aantal kleine kansjes, maar echt gevaarlijk werden de Rotterdammers niet. In de extra tijd kreeg Excelsior nog wel een strafschop. Na een vermeende duw, mocht Luigi Bruins de eindstand bepalen op 3-1.

Volgende week staat er opnieuw een thuiswedstrijd op het programma. TOP Oss komt dan op bezoek in het Jan Louwers Stadion. De kaarten voor deze wedstrijd gaan hard, maar er zijn nog een aantal beschikbaar. Kaarten bestel je via www.fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – SBV Excelsior 3-1 (1-0) 38. Rigino Cicilia 1-0 (strafschop), 49. Kaj de Rooij 2-0, 72. Samy Bourard 3-0 (strafschop), 90+2. Luigi Bruins 3-1 (strafschop). Scheidsrechter: Rob Dieperink. Gele kaart: Valentino Vermeulen, Marcelo Lopes (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: 1957.

FC Eindhoven: Swinkels; Ogenia, Amevor, Vermeulen, Makasi; Idzes, Essikal, Bourard; Lopes (85. De Meij), Cicilia, De Rooij (90. Boonstoppel).
SBV Excelsior: Damen; Aberkane, Fischer (56. Vloet), Humphreys-Grant, Ormonde Ottewill; Burger (76. Oude Kotte), Bruins, Verhaar (70. Meijer); Mendes Moreira, Omársson, Zwarts.

Fotografie: Thomas Bakker, fototb.nl