Sterk FCE wint eenvoudig in Den Bosch

Doelpunten van Van der Sande en Dahlhaus zorgen voor 0-2 overwinning

Voor het eerst sinds 2016 wist FC Eindhoven weer eens drie punten op te halen in Den Bosch. In een wedstrijd waarin de ploeg van Rob Penders weinig weggaf zegevierde het met 0-2 dankzij treffers van Jort van der Sande en Jasper Dahlhaus.

Met het basisdebuut van Matthias Verreth en de terugkeer van Maarten Peijnenburg werd op vrijdagavond afgetrapt in Stadion De Vliert.

De Blauw-Witten kwamen goed uit de startblokken. Twee minuten na het startsignaal kopte Jort van der Sande na een goed aangesneden hoekschop van Joey Sleegers de bal tegen de touwen. Hiermee deed de Eindhovense spits de club waar hij zijn opleiding genoot meteen pijn. Een tiental minuten na de openingstreffer creëerde Charles-Andreas Brym na een mooie slalom in het zestienmetergebied een kansrijke positie voor zichzelf, maar helaas stuitte hij op Bossche keeper Wouter van der Steen.

Onder de Bossche stadionlampen zorgde Jeremy Cijntje voor het eerste gevaar aan de zijde van FC Den Bosch. Nigel Bertrams werd getest met een schot door het midden. De Bosschenaren kregen na deze kans de overhand en zorgde in de man van Dino Halilović voor meer gevaar. Hij schoot de bal vanaf de rand van de zestien net voorlangs. Even later kreeg FC Den Bosch opnieuw een grote mogelijkheid na een voorzet die precies op het hoofd van Steven van der Heijden belandden. Hij kopte vervolgens ruimschoots over het doel.

Collin Seedorf won een belangrijk duel in de verdediging, waarna Brian De Keersmaecker werd in gespeeld. Hij zette een counter vanuit het middenveld op en stuurde Charles-Andreas Brym de diepte in. Bij de Franstalige Canadees ontbrak het aan kalmte en hij schoot de bal ruim over het doel.

Rond de 35ste minuut stuurde Matthias Verreth met een fantastische lange bal Jasper Dahlhaus de diepte in. De flankspeler kwam hierdoor direct één op één te staan met Wouter van der Steen en leek hiervan te schrikken. Hij schoot op onverklaarbare wijze de bal drie meter naast het doel. Vijf minuten later zorgde Brian De Keersmaecker met een goede lange bal dat Joey Sleegers alleen op het Bossche doel af kon gaan. Hij verzuimde deze mogelijkheid te verzilveren en schoot de bal tegen keeper Wouter van der Steen aan.

Na een evenwichtige eerste helft, waarbij FC Eindhoven de grootste kansen creëerde, gingen de twee teams de kleedkamers in om thee te drinken. De Blauw-Witten begonnen scherp aan de tweede helft. Vele tweede ballen werden op het middenveld gewonnen, met daarbij een positieve rol voor Brian De Keersmaecker weggelegd. Joey Sleegers kreeg de bal vanuit het middenveld en trok daarna met zijn linkerbeen naar binnen toe. Dit leidde tot een zweefbal die een meter over het doel vloog.

Na een uur spelen brak er een spectaculaire minuut aan. De Bosschenaren zetten een goedlopende aanval op met als eindstation de jonge Ryan Leijten. Hij schoot de bal voor open doel tegen de lat. FC Eindhoven veroverde na deze misser meteen de bal en schakelde effectief om. Na goed samenspel stonden de Blauw-Witten binnen de kortste keren aan de andere kant van het veld. Uiteindelijk gaf Jort van der Sande een geweldige lobpass aan Jasper Dahlhaus en dit zorgde ervoor dat de jonge Doetinchemmer recht in de ogen van Wouter van der Steen stond. Hij bleef rustig en schoof de bal beheerst in de lange hoek.

Naarmate de wedstrijd vorderde kwam er steeds meer ruimte te liggen achter de verdediging van FC Den Bosch, doordat de Bosschenaren meer risico gingen nemen. Joey Sleegers werd door een lange bal de diepte ingestuurd en gaf na een lange sprint de bal voor op Barnabás Rácz. De schoenmaat van de kleine Hongaar was net te klein om deze bal binnen te kunnen tikken. Even later ontstond een soortgelijke situatie en gaf Jort van der Sande een hoge voorzet op Barnabás Rácz. De technische speler nam de bal op een mooie manier met de borst aan, maar volleerde de bal ruim over het Bossche doel.

De Blauw-Witten slepen na hard werken een terechte 2-0 overwinning over de streep. Volgende week staat de wedstrijd tegen MVV Maastricht op het programma in het Jan Louwers Stadion.

FC Den Bosch – FC Eindhoven 0-2 (0-1) 2. Jort van der Sande 0-1, 61. Jasper Dahlhaus 0-2. Scheidsrechter: Luuk Timmer. Gele kaart: Barnabás Rácz (FC Eindhoven) . Aantal toeschouwers: 0.

FC Den Bosch: Van der Steen; Smulders; Van Grunsven, Van der Winden, Van Beijnen (46. De Groot); Felida (73. Van Bakel), Halilović (64. Siers), Van der Heijden; Leijten, Cijntje, Ahannach.

FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bogaers, Dahlhaus; Verreth (87. Faber), Sleegers (90+1. Van Rosmalen), De Keersmaecker; Brym (75. Rácz), Van der Sande.

Fotografie: Jeem Sportsphotography