Supporters als vitamine voor FC Eindhoven

Joey Sleegers matchwinner in blessuretijd!

Op vrijdag 30 april werd er voor het eerst sinds lange tijd een wedstrijd voor publiek gespeeld. Voor een beperkt aantal toeschouwers werd om 20:00 uur afgetrapt voor de thuiswedstrijd tegen FC Den Bosch. De Blauw-Witten waren over het geheel van de wedstrijd beter en pakten daardoor een verdiende overwinning, 1-0.

Onder luid geklap van de supporters betraden de Blauw-Witten om iets voor 20.00 uur het veld. Jort van der Sande keerde terug in de basis. Hij mocht starten op de plaats van Hugo Botermans.

De openingsfase verliep kalm. Beide ploegen speelden de bal rond en de strijd werd vooral op het middenveld met elkaar aangegaan, wat niet tot grote kansen leidde. De eerste kans van de wedstrijd was voor de bezoekers na iets minder dan een kwartier spelen. Romano Postema kwam goed door en legde de bal af op Steven van der Heijden, maar de middenvelder schoot hoog over het doel van Ruud Swinkels. Vijf minuten later kreeg FC Eindhoven een levensgrote kans via Jort van der Sande, maar de spits legde de bal niet nauwkeurig genoeg af op Joey Sleegers, waardoor Wouter van der Steen ternauwernood redding kon brengen.

Kort na de levensgrote kans voor Eindhoven, kregen de bezoekers eenzelfde kans. Ook Romano Postema faalde, hij schoot de bal voorlangs. Rond de klok van het halfuur kwam Jasper Dahlhaus door via de as van het veld, maar zijn schot miste de juiste richting. Niet veel later kreeg Jort van der Sande wederom een schietkans, ditmaal werd de poging geblokt. FC Den Bosch moest zich beperken tot schoten van ver buiten het zestienmetergebied van Swinkels.

Vlak voor rust kregen de Blauw-Witten opnieuw een grote kans.Na een goed aangesneden vrije trap van Joey Sleegers, die werd doorgekopt door Mawouna Amevor, moest Wouter van der Steen opnieuw redding brengen. In de tegenstoot kreeg Romano Postema opnieuw een schietkans, maar zijn poging was een prooi voor Ruud Swinkels. Ondanks mogelijkheden voor beide ploegen, werd er niet gescoord in het Jan Louwers Stadion in de eerste helft.

Beide elftallen begon ongewijzigd aan de tweede helft. Al snel kreeg Jasper Dahlhaus een mogelijkheid om het doel van de goalie van FC Den Bosch onder vuur te nemen, maar ook nu werd het schot geblokt. Na ruim tien minuten spelen kreeg Ruud Swinkels ook eindelijk de kans om zich te onderscheiden en dit deed hij met succes. Romano Postema kwam goed door, maar de doelman van FC Eindhoven hield de bal katachtig uit het doel. In de tegenaanval kregen de Blauw-Witten zelf ook een grote kans, maar Jasper Dahlhaus kreeg hem niet over de lange Wouter van der Steen gestift. De koek was nog niet op, want meteen hierna ging Postema opnieuw op Swinkels af, maar ditmaal schoof de aanvaller van de Bosschenaren de bal naast.

Met nog een kwartier op de klok was er opnieuw een kans te noteren voor de Blauw-Witten. Invaller Brian De Keersmaecker ontving een strakke voorzet van Jason Bourdouxhe, maar de poging van de Belgische middenvelder werd geblokt. Het was wederom De Keersmaecker die de volgende enorme kans kreeg, maar hij koos ervoor om de bal breed te leggen, waar hij wellicht zelf had kunnen schieten. Kort hierna kreeg FC Den Bosch een vrije trap op een ideale positie. Soufyan Ahannach schoot deze vrije trap allerminst overtuigend over het doel van Ruud Swinkels.

In de slotminuut werd de bal voorgegeven op invaller Hugo Botermans, maar zijn schot ging huizenhoog over het doel van Wouter van der Steen. Het grote feest moest echter nog losbarsten. Hugo Botermans legde de bal perfect voor op Joey Sleegers en die faalde niet, 1-0! Samen met het publiek werd dit doelpunt als een kampioenschap gevierd en prachtige beelden ontstonden in het Jan Louwers Stadion. De overwinning kwam hierna niet meer in gevaar, waardoor FC Eindhoven voor eigen publiek een zeer terechte overwinning boekte.

Volgende week vrijdag gaat FC Eindhoven op bezoek bij Roda JC Kerkrade. In het Parkstad Limburg Stadion wordt er om 20:00 afgetrapt.

FC Eindhoven – FC Den Bosch 1-0 (0-0) 90+1. Joey Sleegers (1-0). Scheidsrechter: Martijn Vos. Gele kaart: Brian De Keersmaecker, Jens van Son (FC Eindhoven), Mats Deijl, Kevin Felida, Dwayne Green, Steven van der Heijden (FC Den Bosch). Aantal toeschouwers: 350.

FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Son, Van Rosmalen (62. De Keersmaecker), Pozo; Dahlhaus (62. Hugo Botermans), Van Der Sande (76. Van Kleef), Sleegers.

FC Den Bosch: Van Der Steen, Deijl, Van Der Velden, Green, Felida (88. Van Bakel), Postema, Hornkamp, Van Der Heijden (73. Kuijpers), Meerveld, Sturing, Ahannach.

Fotografie: Jeem Sportsphotography