Tamme derby eindigt zoals hij begint: 0-0

FC Eindhoven en Helmond Sport delen de punten

Onder nazomerse omstandigheden begonnen FC Eindhoven en Helmond Sport aan de 3e speelronde van de Keuken Kampioen Divisie. De wedstrijd eindigde zoals deze begon: 0-0.

Beide ploegen begonnen tam aan deze Brabantse Derby. Buiten enkele kleine kansjes om was er in het eerste kwartier weinig spektakel. Na twintig minuten was het Jort van der Sande met een eerste serieuze poging. Hij kreeg de bal, draaide open en schoot van een meter of twintig op doel. Helmond Sport doelman Stijn van Gassel wist eenvoudig redding te brengen op de inzet van onze nummer negen.

Na ruim half uur drong FC Eindhoven wat meer aan. Onder andere een fraaie actie van Dico Jap Tjong en een doelpoging van Kaj de Rooij leverden helaas geen doelpunt op. Op slag van rust kopte Bart Biemans nog een bal voorlangs. Een eerste helft zonder al te veel mogelijkheden, eindigde hierdoor met dezelfde stand als de wedstrijd begon.

In de tweede helft leek het alsof beide ploegen met andere intenties het veld ingingen. In de 48e minuut was het Helmond Sport met de eerste kans van de tweede helft. Aan de rechterkant kwam Arno Van Keilegom door op de flank. Zijn inzet werd in de korte hoek gekeerd door Swinkels.

Enkele minuten later was Helmond Sport weer gevaarlijk voor het Eindhovense doel. Lance Duijvenstijn dook op in het Eindhovense zestienmetergebied, maar wist een scherpe voorzet vanaf de linkerkant niet binnen te lopen. Na een uur spelen waren de bezoekers wederom gevaarlijk. Jordy Thomassen kwam vrij, schoot op doel, maar Ruud Swinkels wist met zijn voeten redding te brengen.

Daarna meldde de Blauw-Witten zich voor het eerst met een serieuze poging. Dico Jap Tjong gaf vanuit een vrije trap de bal voor, waar Bart Biemans zijn kopbal voorlangs zag gaan. Het was pas in de 74e minuut dat een van de twee teams weer gevaarlijk was. Een aanval van Helmond Sport kwam terecht bij Boyd Reith, die aan de rechterkant was opgestoomd. Zijn inzet ging ietwat ongecontroleerd over het doel van Swinkels.

Kort daarna moest de doelman wel redding brengen. Deze keer op een inzet van Lance Duijvestijn, die opdook in het zestienmetergebied van FC Eindhoven. Beide ploegen bleven op zoek naar de winnende treffer, waar FC Eindhoven uiteindelijk het meest dichtbij kwam. Vanuit een corner van de bezoekers, nam de Kaj de Rooij de bal mee aan de linkerkant. De bal kwam terecht bij Hugo Botermans, die oog in oog met doelman Stijn van Gassel geen doel wist te treffen. Daarna floot scheidsrechter Oostrom af voor het einde van de wedstrijd, eindstand: 0-0.

Volgende week staat er een uitwedstrijd in eigen stad op het programma. Dan is op de Herdgang Jong PSV de tegenstander. De wedstrijd begint op vrijdagavond om 18:45 en is live te zien op FOX Sports.

FC Eindhoven – Helmond Sport 0-0 (0-0) Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Gele kaart: Juul Respen, Sander Vereijken (Helmond Sport). Aantal toeschouwers: 827

FC Eindhoven: Swinkels; Amevor, Biemans, Bogaers; Van Kleef, Van Son, Jap Tjong (80. Peijnenburg), Pozo; Botermans, Van der Sande (68. João), De Rooij.
Helmond Sport: Van Gassel; Reith, Joppen, Van Hoorenbeeck, Džepar; Duijvestijn, Vereijken, Van de Vorst; Van Keilegom, Respen (75. Bosiers).

Fotografie: Johan Manders