Verdiende driepunter op De Herdgang

Op PSV Campus De Herdgang heeft FC Eindhoven drie punten weten te bemachtigen. Stadsgenoot Jong PSV werd met 1-2 verslagen. Kaj de Rooij en Jort van der Sande zorgden voor de Blauw-Witte doelpunten.

FC Eindhoven begon scherp aan de wedstrijd. Veel duels werden gewonnen door de Blauw-Witten wat al snel tot een eerste doelpoging leidde. Lorenzo van Kleef kwam op aan de rechterkant, waar hij de bal voorgaf op mede ADO-huurling Hugo Botermans. Zijn kopbal miste doel en ging net naast.
Kort daarna weer een kopkans voor FC Eindhoven. Ditmaal kopte Bart Biemans naast het doel van Jong PSV, uit een vrije trap van Dico Jap Tjong.

FC Eindhoven bleef in deze fase duidelijk op zoek naar de openingstreffer. Na een kwartier dook Hugo Botermans op voor het doel. Bart Biemans gaf van achteruit een pass over de defensie van Jong PSV heen, waar de spits de bal wist te controleren. Zijn volley werd eenvoudig gepakt door PSV-doelman Maxime Delanghe.
Vijf minuten later was het wel raak voor FC Eindhoven. Ruud Swinkels pakte een schot van Robin Schoonbrood klemvast en trapte zonder twijfel de bal naar voren, waar Kaj de Rooij stond te wachten. De Bestenaar nam tussen twee PSV-verdedigers de bal mee en lobde de bal over Maxime Delanghe het doel in: 0-1.

Na een klein half uur spelen was FC Eindhoven wederom gevaarlijk vanuit een vrije trap van Dico Jap Tjong. Deze keer kopte Mawouna Amevor naast. Kort daarna meldde Jong PSV zich voor het doel van Ruud Swinkels. Cheick Touré haalde de achterlijn aan de linkerkant en legde de bal voor. Tot een echte poging kwam het niet, omdat de assistent-scheidsrechter zijn vlag omhoog stak voor buitenspel. Vervolgens was het wederom FC Eindhoven met gevaar voor het doel van Jong PSV. Kaj de Rooij hield de bal bij de cornervlag knap binnen en gaf met een hakje de bal mee aan Pieter Bogaers. Zijn scherpe voorzet kon helaas net niet binnengelopen worden. Ruud Swinkels werd kort daarna vervangen door debutant Thom Jonkerman. In een eerdere actie leek Swinkels zich al te blesseren, maar moest uiteindelijk definitief de strijd staken.

Voor de rust was FC Eindhoven nog een keer gevaarlijk. Mawouna Amevor kopte vanuit een vrije trap van Jap Tjong naast. Jong PSV ging in de slotfase van de eerste helft meer op zoek naar de gelijkmaker. De ploeg van trainer Peter Uneken zette wat meer aan, wat ook wat kansjes opleverde. Kort voor rust vuurde Chris Gloster op doel. Zijn inzet werd door Lorenzo van Kleef met het hoofd weggewerkt.

Na rust bleef PSV druk uitoefenen op FC Eindhoven. Dit resulteerde vrijwel direct in de gelijkmaker. Damian Timan kwam door op rechts, gaaf de bal voor het doel, waar Richie Ledezma wist af te werken. Jong PSV kon niet lang van de gelijkmaker genieten.
Na een goede pass van Pieter Bogaers kon Hugo Botermans vrij richting het doel van Jong PSV gaan. De spits schoot de bal tegen doelman Maxime Delanghe op, waarna Botermans Jort van der Sande kon aanspelen. De Bosschenaar schoot op mooie wijze de 1-2 binnen.

Er volgde een sterker fase van FC Eindhoven, waarbij Dico Jap Tjong met een zwabberbal de vuisten van Maxime Delanghe vond.
Jong PSV probeerde voor de tweede maal gelijk te komen, maar verder dan wat pogingen van Richie Ledezma kwam de jonge Eindhovense formatie niet, sterker nog, de Blauw-Witten kregen nog kansen de score verder op te voeren. Jort van der Sande en tweemaal Hugo Botermans hadden de 1-3 op hun naam kunnen krijgen.
Op karakter werd de 1-2 en dús drie punten over de streep getrokken.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven wordt gespeeld op dinsdag 29 september, aanvang 18.45 uur. De tegenstander in het Jan Louwers Stadion is het limburgse Roda JC Kerkrade.

Jong PSV – FC Eindhoven 1-2 (0-1) 20. Kaj de Rooij 0-1, 47 Richie Ledezma 1-1, 52. Jort van der Sande 1-2. Scheidsrechter: Alex Bos. Geel: Emannuel Manu Matuta (Jong PSV), Mawouna Amevor, Iker Pozo, Valentino Vermeulen (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers:

Jong PSV: Delanghe; Sambo (82. Kuisch), Kreekels, Felipe (82. Kjølø), Gloster; Matuta, Ledezma, Schoonbrood (73. Thomas); Timan (57. Kristinsson), Saibari, Touré (82. Oostenbrink).
FC Eindhoven: Swinkels (36. Jonkerman); Van Kleef, Amevor, Biemans, Bogaers; Van Son, Van der Sande, Pozo; Jap Tjong (86. Van Den Eynden), Botermans (90+2. Huybers), De Rooij (46. Vermeulen).

Fotografie: Johan Manders