Voorbeschouwing FC Eindhoven – SBV Excelsior

Vrijdagavond treft FC Eindhoven het Rotterdamse SBV Excelsior in het eigen Jan Louwers Stadion. Het is de eerste keer in ruim zes jaar dat de formatie uit Kralingen op bezoek komt aan de Aalsterweg. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Rob Dieperink.

Op carnavalsmaandag behaalde FC Eindhoven een knappe overwinning bij Jong AZ. In Wijdewormer vloog de ploeg van Ernie Brandts uit de startblokken. Al na 40 seconden schoot Rigino Cicilia de bal achter AZ doelman Rody de Boer. Binnen het kwartier werd het 0-2 voor de Blauw-Witten. Samy Bourard zorgde met een prachtige uithaal voor de tweede Eindhovense treffer. FC Eindhoven bleef druk zetten op het Alkmaarse doel en dit resulteerde in de derde goal. Kaj de Rooij werd onderuit gehaald in het strafschopgebied, waarna Rigino Cicilia een strafschop mocht nemen. De spits schoot deze onberispelijk binnen. Vlak voor rust kwam Jong AZ terug in de wedstrijd. Met een penalty zorgde Ferdy Druijf voor de aansluitingstreffer. Lang konden de Alkmaarders niet genieten van deze goal, want vanaf de aftrap zorgde Justin Ogenia voor de 1-4. Het was voor de rechtsback zijn eerste goal in het Blauw-Wit. Na de rust zou Jong AZ nog terug komen tot 2-4, maar de overwinning kwam niet verder in gevaar.

Vrijdag staat de volgende wedstrijd al weer op het programma. Voor het eerst in ruim zes jaar komt SBV Excelsior weer op bezoek in het Jan Louwers Stadion. Nadat de ploeg uit Kralingen in 2014 promoveerde naar de Eredivisie, wist het vijf jaar lang te overleven op het hoogste niveau. Afgelopen seizoen ging het mis. Na een lastig seizoen moest Excelsior nacompetitie spelen voor lijfsbehoud. Hierin verloor het van RKC Waalwijk. De club waar tegen Excelsior vijf jaar eerder promotie naar de Eredivisie af dwong.

FC Eindhoven en Excelsior kwamen elkaar dit seizoen al tweemaal tegen. Beide ontmoetingen vonden plaats in het Van Donge & De Roo Stadion in Rotterdam. In de competitie werd het een waar spektakelstuk. De Blauw-Witten scoorde vier keer, maar verloren alsnog. Elías Már Ómarsson zorgde voor de 5-4 en de drie punten voor de thuisploeg. Een kleine maand later ging FC Eindhoven voor de tweede keer op bezoek in Rotterdam. Deze keer in het kader van de tweede ronde van de KNVB Beker. Beide teams hielden elkaar lang in evenwicht, maar na de rode kaart voor Sander Fischer, trok FC Eindhoven de wedstrijd naar zich toe. Door goals van Jort van der Sande en Samy Bourard gingen de Blauw-Witten door naar de achtste finale.

Voor deze wedstrijd is een speciale korting geldig, gebruik coupon ‘FAMILIE‘ en profiteer van 20% korting. De korting is actief bij aanschaf van 3 kaarten tot maximaal 6 kaarten. Koop je kaarten via www.fc-eindhoven.nl/tickets.

Bart Biemans keert terug van een blessure en Jay Idzes en Flor van den Eynden behoren weer bij de selectie na hun schorsing.

De wedstrijdselectie: Swinkels, Van Otterdijk, Biemans, Essikal, Ogenia, Makasi, Bourard, Borgmans, Van den Eynden, Cicilia, Boonstoppel, Lopes, De Meij, Huybers, Vermeulen, Oubaha, Amevor, De Rooij, Idzes en Jonkerman