Voorbeschouwing FC Eindhoven – Telstar

Zaterdagmiddag nemen onze Blauw-Witten het op tegen de Witte Leeuwen van Telstar. Deze`El Classico’ tussen de twee clubs die als langste onafgebroken actief zijn in de Eerste Divisie staat vandaag voor de 93e keer op het programma. FC Eindhoven wist deze onderlinge confrontaties 39 keer te winnen, 21 keer werd het een gelijkspel en 32 keer ging Telstar er met de winst vandoor.

Vorige week begon FC Eindhoven de competitie met een 1-2 overwinning tegen Jong FC Utrecht. Jong FC Utrecht begon overtuigend aan de wedstrijd, maar wist in de openingsfase niet te scoren. Na elf minuten deed FC Eindhoven dat wel via Kaj de Rooij. De jonge linksbuiten kreeg de bal van Pieter Bogaers, waarna hij zichzelf met een mooie dribbel vrij speelde en in de verre hoek binnenschoot. In de tweede helft kwam Jong FC Utrecht scherp uit de kleedkamer. Dit resulteerde dan ook in de 53e minuut voor de gelijkmaker via Tim Pieters. In de 70e minuut mocht FC Eindhoven aanleggen voor een penalty, nadat Hugo Botermans onderuit werd gehaald. Uiteindelijk was het Lorenzo van Kleef die de 1-2 voorsprong tegen de touwen aan schoot en de ploeg van Ernie Brandts de overwinning bezorgde.

Onze bezoekers begonnen de competitie thuis met een 2-2 gelijkspel in de vissersderby tegen FC Volendam. Telstar kwam in de eerste helft op een 2-0 voorsprong door twee doelpunten van Ilias Bronkhorst. Daarna kwam FC Volendam terug in de wedstrijd via Nick Doodeman en Zakaria El Azzouzi en werd de eindstand bepaald op 2-2.

Vorig seizoen overtuigde FC Eindhoven in eigen huis tegen de Witte Leeuwen, destijds werd het 4-1. In de eerste helft zorgde Samy Bourard en Joey Sleegers voor een riante 2-0 voorsprong. Na rust vielen er nog drie doelpunten, Samy Bourard en Collin Seedorf scoorden voor FC Eindhoven. Anthony Berenstein redde de eer voor Telstar. Ruud Swinkels stopte bij een 2-0 stand een strafschop.

Nieuweling Dico Jap Tjong zit morgen voor het eerst bij de wedstrijdselectie. Joey Sleegers ontbreekt vanwege een blessure. De voltallige wedstrijdselectie volgt.