Voorbeschouwing Jong AZ – FC Eindhoven

Op carnavalsmaandag neemt FC Eindhoven het op tegen Jong AZ. De beloften uit Alkmaar bezetten momenteel de vijftiende plaats. Het gat tussen beide ploegen bedraagt slechts één punt. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Sam Dröge.

Vorige week vrijdag kwam de ploeg van Ernie Brandts niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen stadsgenoot Jong PSV. Nadat Yorbe Vertessen de bezoekers op voorsprong had gezet, duurde het lang voordat FC Eindhoven wist te scoren. Pas in de laatste tien minuten werden de Blauw-Witten beloond. Moses Makasi zorgde, met zijn eerste goal voor FC Eindhoven, voor de eindstand. Ook de tegenstander van aankomende maandag speelde gelijk. In de afgelopen competitieronde ging de ploeg van trainer Michel Vonk op bezoek bij Excelsior. Met het 3-3 gelijkspel, behaalden de jonge Alkmaarders een knap resultaat.

Toen in het seizoen 2016/2017 de Tweede Divisie nieuw leven werd ingeblazen, kroonde Jong AZ zich tot de eerste kampioen van deze nieuwe competitie. Met een indrukwekkende negentien punten voorsprong op nummer twee Kozakken Boys, promoveerde de jongelingen uit Alkmaar naar het betaald voetbal. Sinds de entree van Jong AZ in de Eerste Divisie bungelt de ploeg onder aan de ranglijst. In de eerste twee seizoenen in het betaald voetbal, kwamen de beloften uit Alkmaar niet verder dan de zestiende plaats. Vorig seizoen eindigde de Alkmaarders op de 18e plaats.

Eerder dit seizoen wist FC Eindhoven met 2-1 te winnen van de Alkmaarders. Nadat Tijjani Reijnders de bezoekers op voorsprong had gezet, was Rigino Cicilia de man die de wedstrijd deed kantelen. Met twee doelpunten zorgde de spits voor een overwinning voor de Blauw-Witten.

De afgelopen wedstrijden tussen FC Eindhoven en Jong AZ zijn altijd gelijk opgaand. In de vijf voorgaande duels, wisten de Blauw-Witten er drie te winnen en de Alkmaarders twee. Opmerkelijk feit hierin is wel, dat FC Eindhoven twee keer eerder op bezoek ging op het AFAS Trainingscomplex, en beide ontmoetingen won. Jong AZ daarentegen, verloor afgelopen november voor het eerst in het Jan Louwers Stadion. De eerste twee ontmoetingen aan de Aalsterweg eindigde in een overwinning voor de beloften uit Alkmaar.

Vorig seizoen won FC Eindhoven dus op het AFAS Trainingscomplex. In Wijdewormer werd het 2-1 voor de Blauw-Witten. Marcelo Lopes en Alvin Daniëls zorgden voor de Eindhovense doelpunten.

FC Eindhoven mist een flink aantal selectiespelers voor het treffen met Jong AZ. Flor van den Eynden en Jay Idzes zijn geschorst. Bart Biemans, Alvin Daniëls en Maarten Peijnenburg moeten verstek laten gaan voor dit duel vanwege blessures. Vanuit de FCE Randstad Academy sluiten onder anderen Gijs van Otterdijk en Noori Oubaha aan, laatstgenoemde maakt zijn debuut in de wedstrijdselectie.

De wedstrijdselectie: Swinkels, Van Otterdijk, Essikal, Ogenia, Makasi, Bourard, Borgmans, Cicilia, Boonstoppel, Lopes, De Meij, Huybers, Vermeulen, Oubaha, Amevor, De Rooij en Jonkerman