Wederopstanding FC Eindhoven op Tweede Paasdag

FC Eindhoven te sterk voor FC Dordrecht: 1-5.

Op Tweede Paasdag speelde FC Eindhoven een uitwedstrijd tegen FC Dordrecht. De Blauw-Witten wisten overtuigend te winnen in het Riwal Hoogwerkers Stadion: 1-5.

Bij FC Eindhoven was er een verrassende basisplaats voor Dico Jap Tjong. Hij startte vanwege tactische overwegingen van trainer Ernie Brandts op de plek van Jort van der Sande. Jens van Son nam de plek van de geschorste Iker Pozo over op het middenveld.

FC Eindhoven begon flitsend aan de wedstrijd. Dico Jap Tjong wist Jasper Dahlhaus weg te steken. Hij gaf de voorzet richting Jacky Donkor maar hij kon net niet tot een echte doelpoging komen. Niet veel later gaf Mitchel van Rosmalen een scherpe voorzet die voor onrust zorgde in de Dordtse defensie, maar de bal werd net voor de lijn weggehaald door doelman Max van Herk.

De sterke openingsfase van de Eindhovenaren werd na iets minder dan tien minuten beloond met een doelpunt. Een strakke voorzet van Collin Seedorf werd door de dreigende Jasper Dahlhaus mooi uit de lucht gepakt en tegen de touwen geschoten, 1-0 voor de Blauw-Witten. Lang konden de Eindhovenaren echter niet genieten van de voorsprong. Na een kwartier wist verdediger Özgür Aktas uit een hoekschop de bal achter doelman Ruud Swinkels te schieten, 1-1.

Niet veel later moest de doelman van de Eindhovenaren redding brengen op een schot van Richie Musaba. Met exact twintig minuten op de klok wisten de Eindhovenaren weer op voorsprong te komen. Na een vrije trap van Jasper Dahlhaus kopte Collin Seedorf de bal recht op doelman Max van Herk, maar hij liet de bal los waardoor de alerte Mawouna Amevor de bal in kon tikken, 1-2 voor de ploeg van Ernie Brandts.

Rond het halfuur was FC Eindhoven wederom gevaarlijk. Een voorzet van Pieter Bogaers zorgde voor onrust in de defensie van de Dordtenaren, maar dit leverde geen doelpunt op. Enkele minuten hierna kreeg de ploeg van trainer Jan Zoutman een mogelijkheid, maar het schot van Jari Schuurman miste de juiste richting. In de laatste minuut van de eerste helft kregen de Eindhovenaren nog een vrije trap op een mooie plek, maar de poging van Maarten Peijnenburg ging rakelings naast. Direct hierna werd er afgefloten en zo ging FC Eindhoven met een terechte voorsprong de rust in.

Aan het begin van de tweede helft wisselden beide teams een speler. Bij FC Dordrecht mocht rechtsback Jurian Hobbel in de kleedkamer achterblijven, hij werd vervangen door Dehninio Muringen. Trainer Ernie Brandts besloot om Pieter Bogaers te vervangen door Jason Bourdouxhe.

De tweede helft begon met een deja vú moment: Maarten Peijnenburg kreeg wederom een vrije trap op een mooie plek en ook nu ging zijn poging maar rakelings naast. Rond het uur voerde Ernie Brandts een driedubbele wissel door. Collin Seedorf, Mitchel van Rosmalen en Jacky Donkor moesten plaats maken voor Lorenzo van Kleef, Jort van der Sande en Jorn Vancamp. Het was Jort van der Sande die direct van zich liet horen. Hij testte doelman Van Herk van een meter of twintig, maar hij hield de poging adequaat uit het doel.

De wissels hadden direct impact op de wedstrijd. Het was invaller Jorn Vancamp die de bal prachtig met de buitenkant van zijn wreef bij Hugo Botermans wist te krijgen, die vervolgens de bal knap achter Max van Herk volleerde, 1-3 voor FC Eindhoven. Het duurde niet heel lang voordat de invallers zich weer lieten gelden. Dico Jap Tjong stuurde Jorn Vancamp weg die op zijn beurt Jort van der Sande in de gelegenheid stelde om de bal tegen de touwen te schieten en hij faalde niet, 1-4 voor de ploeg uit Eindhoven.

Met nog minder dan een kwartier kreeg Jort van der Sande wederom een kans op een doelpunt, maar zijn kopbal ging een halve meter over de deklat. De ploeg uit Dordrecht kreeg hun eerste kans van de tweede helft via Nikki Baggerman, maar zijn schot ging over het doel van Ruud Swinkels. Kort voor tijd was het FC Eindhoven wat nog een keer wist te scoren. Maarten Peijnenburg schoot de bal uit een haast onmogelijke hoek in de rechterkruising, waardoor er met nog enkele minuten op de klok een 1-5 stand op het scorebord stond. De wedstrijd werd hierna vakkundig uitgespeeld door de Eindhovenaren, waardoor de ploeg van Ernie Brandts met drie punten in de tas terug kon keren naar Eindhoven.

FC Dordrecht – FC Eindhoven 1-5 (1-2) 9. Jasper Dahlhaus (0-1), 15. Özgür Aktas (1-1), 21. Mawouna Amevor (1-2), 63. Hugo Botermans (1-3), 69. Jort van der Sande (1-4) 89. Maarten Peijnenburg (1-5). Scheidsrechter: Robin Gansner. Gele Kaart: Thomas Poll, Naoufal Bannis, Nikki Baggerman, Özgür Aktas, Dehninio Muringen (FC Dordrecht), Mitchel van Rosmalen, Maarten Peijnenburg (FC Eindhoven)

FC Dordrecht: Van Herk, Aktas, Schuurman (84. Amadin), Jansen, Agrafiotis (76. Suray), Bannis, Hobbel (46. Muringen), Poll, Ugur (76. Baggerman), Musaba, Da Silva.

FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf (59. Van Kleef), Amevor, Peijnenburg, Bogaers (46. Bourdouxhe); Van Son (76. Biemans), Van Rosmalen (59. Van Der Sande), Jap Tjong; Dahlhaus, Botermans, Donkor (59. Vancamp).

Fotografie: Pro Shots