Wonderschone treffer Sleegers helpt FCE aan overwinning

Vrijdagavond stond de vierde wedstrijd van het seizoen op het programma. In eigen huis werd FC Den Bosch verslagen met 1-0. Het enige doelpunt werd gemaakt door Joey Sleegers in de eerste helft. De Blauw-Witten speelden op verzoek van de arbitrage in het uitshirt in verband met het witte uittenue van de Bossche ploeg.

Het eerste gevaar van de wedstrijd kwam vanuit de Bosschenaren. Na een fout in de verdediging vroeg in de wedstrijd kwam de bal op de voet van Jizz Hornkamp, die de bal vervolgens niet goed op het hoofd van een ploeggenoot wist te leggen. FC Eindhoven gaf snel antwoord op deze aanval. In de elfde minuut van de wedstrijd was het Joey Sleegers die de bal op de vleugel in zijn voeten kreeg, een sprint in zette en de bal van buiten de zestien knap het doel in schoot. Door deze goal wisten de Blauw-Witten al vroeg in de wedstrijd op 1-0 voorsprong te komen.

Een kleine tien minuten later kwamen de Brabantse buren weer in de buurt van het doel van Bertrams. Van dichtbij kopte Sebastiaan van Bakel recht op onze sluitpost. In de fase hierna kwam FC Eindhoven nog een aantal keer gevaarlijk in de buurt van het Bossche doel. Onder andere Joey Sleegers en Enrico Hernández namen het doel onder vuur.

De grootste kans van de eerste helft, kwam er na 38 minuten toen Brian de Keersmaeker neergehaald werd door Victor van den Bogert, die hiervoor door scheidsrechter Vos bestraft werd met een gele kaart. Uit de vrije trap kopte Jens van Son richting het doel, waar keeper Wouter van der Steen de bal nog net met zijn vingertoppen aan wist te raken, waardoor de bal tegen de lat kwam.

De bezoekers uit Den Bosch kwamen duidelijk het scherpste uit de kleedkamer. De ploeg van Jack de Gier zette druk op de Eindhovense defensie en had veelal de bal. Toch was de eerste echt grote kans voor FCE. Jort van der Sande werd weggestuurd met een slim steekpassje van Jens van Son. De spits leek uit te gaan halen, maar de bal werd geblokt door de Bossche defensie.

20 minuten voor het einde kwam FC Den Bosch echt met gevaarlijke kansen. Ryan Leijten wist uit een vlotte tegenaanval op doel te schieten, maar Nigel Bertrams stopte het afstandsschot. Enkele minuten later wist Bertrams tweemaal in korte tijd te redden. Eerst kon Jizz Hornkamp van dichtbij intikken en even later schoot Ryan Leijten vanaf een metertje of tien op doel. In beide situaties wist Bertrams de bal te stoppen.

Ondanks de druk van FC Den Bosch kreeg FC Eindhoven alsnog mogelijkheden. Dave de Meij, ingevallen voor Jort van der Sande, wist laat in de wedstrijd nog een aanval op te zetten met een kans op doel, vervolgd door een rebound van Joey Sleegers. Beide zagen hun schoten geblokt worden door doelman Wouter van der Steen. Diep in de blessuretijd kregen de Bosschenaren nog een laatste kans uit een hoekschop. Met alle 22 spelers in de zestien van FC Eindhoven werd deze genomen. De verdediging van de Eindhovenaren stond goed en de hoge bal werd uitverdedigd, terwijl scheidsrechter Vos voor het einde floot.

Zo weet FC Eindhoven als winnaar uit de strijd te komen, door een prachtig doelpunt van Joey Sleegers. De volgende wedstrijd is op 5 september uit tegen ADO Den Haag. Kaarten hiervoor zijn af te halen op het secretariaat, of je kunt gebruik maken van de buscombi, zie hiervoor www.fceuitkaarten.nl.

FC Eindhoven – FC Den Bosch 1-0 (1-0) 10. Joey Sleegers 1-0. Scheidsrechter: M. Vos. Gele kaart: Valentino Vermeulen (FC Eindhoven). Victor van den Bogert, Kevin Felida, Teun van Grunsven. (FC Den Bosch). Aantal toeschouwers: 1867

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bogaers; Van Son, De Keersmaeker (74. Oostenbrink), Hernández (66. Rácz); Dahlhaus (80. Janssen), Van der Sande (66. De Meij), Sleegers.

FC Den Bosch: Van der Steen; Van Beijnen, Van den Bogert, Van Grunsven, Van Hedel (90. Zimmer); Mulders (46. Leijten), Felida, Kip; Kuijpers (80. Salasiwa), Hornkamp, Van Bakel.

Fotografie: Johan Manders