Zure nederlaag op De Herdgang

Blauw-Witten verliezen in blessuretijd met 2-1

De mini-lichtstadderby van 21 oktober 2019 is gewonnen door Jong PSV. Na een matige eerste helft van FC Eindhoven stond de stand op 1-0. In de slotfase van de wedstrijd leken de Blauw-Witten de wedstrijd naar zich toe te trekken na een prachtige gelijkmaker van Bart Biemans. Toch was het Jong PSV dat er met de winst vandoor ging door een late goal van Robin Schoonbrood.

In de zevende minuut kwam Joey Sleegers voor het eerst door de defensie van Jong PSV heen. Na een prachtige dribbel kon hij de bal voor het doel geven. De Rood-Witte verdediging wist te voorkomen dat deze voorzet zijn eindbestemming bereikte.
Niet lang daarna kwam er een grote kans voor FC Eindhoven. Alvin Daniëls had, na een goede steekpass, ruimte om een voorzet te geven. Jordan Teze wist deze aanval te kraken door de bal net op tijd weg te koppen voordat Joey Sleegers de bal in het doel kon schieten.
Na ongeveer een kwartier spelen wist Jong PSV ruimte te creëren en kon Richard Ledezma uithalen. Het schot werd nog aangeraakt waardoor het langs het doel van Ruud Swinkels vloog. De opeenvolgende hoekschop was net zo gevaarlijk, maar belandde uiteindelijk in het zijnet.

Vijf minuten voor rust brak de wedstrijd open. Een mislukte pass van Collin Seedorf zorgde voor een levensgevaarlijke aanval van Jong PSV. Moses Makasi probeerde met een sliding het gevaar uit de aanval te halen, maar veroorzaakte daarmee wel een strafschop. Ondanks dat Ruud Swinkels in de goede hoek zat, vloog de bal het net in waardoor de stand op 1-0 kwam.
Op slag van rust kon Collin Seedorf de stand weer bijna op gelijke hoogte brengen. Hij haalde uit van afstand maar zijn inzet vloog net over de lat.

Na ongeveer vijf minuten spelen in de eerste helft begon FC Eindhoven steeds meer druk te zetten in de hoop daarmee een gelijkmaker te forceren. Na een kwartier spelen in de tweede helft werd die druk beloond met een grote kans. Alvin Daniëls kon vanaf de rechterflank de bal voor het doel gooien. Kaj de Rooij, al voor rust ingevallen voor de geblesseerde Joey Sleegers, kroop goed voor zijn man maar schoot de bal naast het doel.
Niet veel later kregen de Blauw-Witten opnieuw een grote mogelijkheid om gelijk te maken. Maarten Peijnenburg speelde de bal goed naar Samy Bourard. De Belg wist de bal helaas niet in het net te schieten.
Ongeveer tien minuten voor het einde van de wedstrijd kreeg Jong PSV de mogelijkheid om de wedstrijd te beslissen. Cyril Ngonge kon zijn tweede van de wedstrijd maken maar schoot de bal voorlangs.

In de 84ste minuut gebeurde het dan toch voor FC Eindhoven. Een verre inworp van Collin Seedorf werd in eerste instantie weggewerkt, maar in de rebound wist Bart Biemans de bal, prachtig van uit de draai, in het doel te volleren.
Samy Bourard wist in de 87ste minuut FC Eindhoven bijna op voorsprong te zetten. De bal stuiterde goed voor zijn voet waarna hij een schot kan lossen. De doelman van Jong PSV kon dit schot echter gemakkelijk vangen.
In de 92ste minuut ging Alvin Daniëls op het doel af waarna hij werd neergehaald in het strafschopgebied van de thuisploeg. Scheidsrechter Richard Martens vond het niet genoeg voor een strafschop waardoor de stand gelijk bleef. Kort daarna was het raak aan de andere kant. Na een aanval van Jong PSV rondde Robin Schoonbrood het af en zette daarmee de stand op 2-1, wat tevens de einduitslag was.

Komende vrijdag reist FC Eindhoven naar Flevoland voor de uitwedstrijd tegen Almere City FC. Het duel in het Yanmar Stadion begint om 20.00 uur. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar via www.fceuitkaarten.nl

Jong PSV – FC Eindhoven 2-1 (1-0) 41. Cyril Ngonge 1-0 (strafschop), 84. Bart Biemans 1-1, 90+3. Robin Schoonbrood 2-1. Scheidsrechter: Richard Martens. Geel: Jordan Teze, Sekou Sidibe, Andrew Mendonça (Jong PSV), Maarten Peijnenburg, Alvin Daniëls (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers:
Bijzonderheid: 93. Geel: Ernie Brandts en Pascal Maas wegens aanmerkingen op de leiding.

Jong PSV: Van de Meulenhof; Teze (63. Zeegers), Soulas, Daverveld, Gloster; Gomes, Ledezma (74. Lauwers), Schoonbrood; Ngonge, Sidibe, Mendonça.
FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Van Den Eynden, Biemans, Makasi; Peijnenburg, Bourard, Essikal; Daniëls, Cicilia, Sleegers (32. De Rooij).

Fotografie: Soccrates Images