FC Eindhoven verliest van NV Georgians

Eerste nederlaag een feit

FC Eindhoven krijgt lesje in effectiviteit.

Donderdag 24 augustus stond voor FC Eindhoven de tweede wedstrijd van de voorrondes op het programma. In Podgorica nam FC Eindhoven het op tegen NV Georgians, de kampioen van Georgië. Eindhoven wist de eerste groepswedstrijd te winnen, NV Georgians verloor nipt met 4-3 van Titograd. Beide teams wisten dus wat ze te doen stond. Wint FC Eindhoven, dan is de volgende ronde dichtbij. Wint Georgians, dan hebben zij ook nog kans om door te gaan.

In tegenstelling tot gisteren begon de ploeg van Jan Vogels vandaag slordig aan de wedstrijd. Na twee minuten spelen leidt FC Eindhoven balverlies na miscommunicatie, zo kan Toduo de vroege 1-0 binnen schieten. Georgians is beter begonnen aan de wedstrijd en is de bovenliggende partij in de beginfase. De wedstrijd is nog geen negen minuten oud en de thuisploeg komt op een 2-0 voorsprong, uit een makkelijk gegeven penalty. Vrijwel direct na deze 2-0 slaat de vlam in de pan, Denzel van Houtum wordt hard getackled, hieruit ontstaat een klein opstootje. Hierbij vallen drie gele kaarten. Waaronder één voor Raphinha van FC Eindhoven.

Het tweede gedeelte van de eerste helft is meer voor de Eindhovenaren. Ze zoeken de aanval, dit zorgt helaas niet voor grote kansen, waardoor beide teams met een 2-0 tussenstand de kleedkamers op zoeken.

Na rust is de eerste grote kans voor de thuisploeg, doelman Manuel Kuijk houdt echter knap tegen en houdt het op 2-0. Een paar minuten later is daar de eerste levensgrote kans voor de kampioen van Nederland, Dennis van den Eijnden krijgt de bal voor de voeten, maar schiet op de keeper. NV Georgians schakelt echter snel om en weet uit de tegenaanval wél te scoren: 3-0. Hiermee lijkt de wedstrijd beslist.

FC Eindhoven blijft echter de aanval zoeken en komt via onder meer Marwan Rebbah en Hakim Sababti nog tot drie of vier grote kansen. Ze stuiten echter op de doelman van Georgians en de buitenkant van de paal.

Om nog tot een aansluitingstreffer te komen gaat Eindhoven met een extra veldspeler spelen, hiermee hopen ze ruimte te creëren en zo een gaatje te vinden. Vrijwel direct lijken ze deze ook te vinden, Raphinha krijgt de bal op een presenteerblaadje, alleen mist hij van dichtbij. Met nog een paar minuten te spelen blijft de ploeg uit Georgië geconcentreerd verdedigen en loeren ze op de omschakeling. Ze houden stand, en scoren in de 38e minuut nog twee extra doelpunten, beide van eigen helft, na balverlies van FC Eindhoven. Hiermee wordt de eindstand van 5-0 op het scorebord gezet en lijkt de volgende ronde niet meer haalbaar.

Door deze nederlaag staat FC Eindhoven op drie punten uit twee wedstrijden met een doelsaldo van 0. Aanstaande zaterdag staat de laatste wedstrijd voor de boeg, tegen de host KMF Titograd om 20:30.

Dennis van den Eijnden waagt een poging tot schieten