Over FCE Academy

FCE Academy staat voor de jeugdopleiding van FC Eindhoven. De jeugd van FC Eindhoven bestaat uit de volgende elftallen ingedeeld op basis van leeftijd: O12, O13, O14, O15, O16, O17, O18 en O21.

Belangrijk beleidspunt in de visie van de FCE Academy is de combinatie van veldvoetbal en zaalvoetbal. FC Eindhoven is opgericht op 16 november 1909 als veldvoetbalclub. Op 15 augustus 1977 werd FC Eindhoven Futsal opgericht, futsal is de Engelse benaming voor zaalvoetbal.

FC Eindhoven komt uit in de Keuken Kampioen Divisie, dit is achter de Eredivisie, het 2e niveau van Nederland. De club speelt haar thuiswedstrijden in het Jan Louwers Stadion. Sinds de oprichting heeft de club zowel 1 keer het landskampioenschap als de beker gewonnen. Zaalvoetbal zit in het DNA van FC Eindhoven; onder de vlag van de hoofdsponsor VDL Groep heeft FC Eindhoven Futsal in het afgelopen decennium 5 keer de landstitel, 4 keer de nationale beker en 4 keer de Supercup gewonnen. In 2011 en 2013 wist men zelfs door te dringen tot de beste 16 clubs in de Europese Champions League. Ter illustratie: de Europese tegenstanders bestonden o.a. uit FC Barcelona, Sporting Portugal en Dinamo Moskou met budgetten vergelijkbaar met middenmoot Eredivisie Veldvoetbal. Het vaandelteam speelt nog steeds in de top van de Eredivisie Zaalvoetbal.

Als voorbeeld kijken we graag naar de jeugdontwikkeling van topspelers zoals Messi, Iniesta, Ronaldinho en Xavi die groot zijn geworden op het veld met het futsal als voedingsbodem.

Vanuit de hoofddoelstelling ‘het ontwikkelen van het individu’ verwachten we met de combinatie veld- en zaalvoetbal onze spelers nog beter, breder, specifieker op te leiden en te ontwikkelen. Zaalvoetbal spelen voor jeugdspelers betekent immers omgaan met andere omstandigheden ten opzichte van veldvoetbal, dit wordt bekeken vanuit de volgende 4 bouwstenen:

1. Teambuilding
· meer betrokkenheid
· andere aantallen deelnemers

2. Fysiek
· andere intensiteit
· andere omgevingstemperatuur
· andere afstanden

3. Techniek
· andere bal
· andere ondergrond
· andere doeltjes
· meer 1:1-situaties.

4. Tactiek
· andere looplijnen
· andere ruimtes
· andere overige spelregels
· geen buitenspel
· andere wisselstrategieën
· andere opbouwstrategieën
· andere speelwijzen

Ook met het oog op het steeds minder aantal straatvoetballertjes is zaalvoetbal een welkome aanvulling op het veldvoetbal in de opleiding. Daarnaast zijn we met het invoeren van de combi Veld-Zaalvoetbal al sinds 2014 trendsetter in Nederland.

FC Eindhoven speelt vanaf seizoen 2020-2021 met 8 leeftijdscategorieën in de competitiewedstrijden, vanaf 012 t/m 021. Alle jeugdteams trainen 4 keer per week op het veld. Wekelijks wordt, naast de vaste trainingen en wedstrijden op het veld, per team 1,5 uur getraind onder leiding van specifieke zaalcoaches c.q. (ex-top)-zaalvoetballers.

FC Eindhoven heeft met 5 jeugdspelers in de Oranjeselectie reeds deelgenomen aan een pre-Olympisch zaaltoernooi met Portugal, Italië en Spanje, maar kon zich helaas niet kwalificeren. Verder zijn we in de laatste 3 seizoenen 3 keer Nederlands Kampioen geworden, 2 keer met de O15 en 1 keer met de O19. De finales werden gespeeld in de Sporthallen Zuid in Amsterdam. De jeugdelftallen op het veld, spelen op divisieniveau tegen jeugdteams van amateur-en profclubs. In het seizoen 2016-2017 is O17 kampioen geworden in de 4e divisie.

De jeugdteams spelen hun wedstrijden in competitieverband, zowel op het veld als in de zaal. Op zaterdag worden de wedstrijden op het veld afgewerkt door alle elftallen. De teams O12 t/m O17 spelen hun zaalwedstrijden op zondag en de teams O18 en O21 spelen haar zaalwedstrijden op het 3e nationale niveau op woensdagen (thuis) of vrijdagen (uit). Komt u gerust eens kijken als het weer mogelijk is!