Nederlaag in derby

FC Eindhoven verliest met 2-0 van Helmond Sport

FC Eindhoven heeft aan de Dérby geen punten overgehouden. In Helmond werd met 2-0 verloren via doelpunten van oud-FCE-er Anthony van den Hurk en invaller Arno Van Keilegom.

De derby begon met hoge druk van FC Eindhoven, dat al vroeg in de wedstrijd een hoekschop creëerde. Evan Rottier schoot over. Helmond Sport wist de eerste kans die ze kregen daarin tegen wel goed te benutten. Anthony van den Hurk werd vrij gespeeld door Giannis-Fivos Botos en schoof de bal buiten bereik van Jort Borgmans, die de geblesseerde Jorn Brondeel verving, via de binnenkant paal in het doel en zorgde voor een vroege openingstreffer voor de thuisploeg.

Ondanks de achterstand had FC Eindhoven in het eerste deel van de wedstrijd de bal voornamelijk in bezit. In de 25ste minuut kreeg FC Eindhoven dan ook een grote kans. Justin Ogenia wist de bal goed te veroveren en legde de bal mooi voor op Evan Rottier, maar het schot ging over het doel heen.

Het was duidelijk dat beide ploegen gedreven waren, want de druk werd van beide kanten hoog gehouden. Zowel Jort Borgmans als Wouter van der Steen moesten gedurende de eerste helft een paar keer in actie komen om het doel te verdedigen. In de 33ste minuut was er een gevaarlijke aanval van Helmond Sport en drie minuten later was het opnieuw weer de beurt voor Eindhoven. Ook bij deze kans stond de Van der Steen goed op zijn plek en tikte met zijn vuisten het verre schot van Achraf Bouchataoui over. De spanning bleef aan, want ook tijdens de hieruit volgende vrije trap moest de doelmanopnieuw in actie komen.

De laatste vijf minuten van de eerste helft waren zenuwslopend voor de supporters. Helmond Sport kreeg twee grote kansen, maar de Blauwwitte verdediging wist de 2-0 te voorkomen.

In het eerste kwartier van de tweede helft waren beide teams even zoekende om terug in het spel te komen. In de 63ste minuut werd FC Eindhoven gered door de paal. Vanuit een gemiste vrije trap van de Blauwwitten kregen de Helmonders een grote kans vanuit een counter. Via de rechterflank kon de thuisploeg snel opbouwen, maar Martijn Kaars schoot hard, via Jort Borgmans, tegen de paal. Bij de rebound wist Borgmans de bal tussen zijn handen te klemmen en het Eindhovense doel te verdedigen.

Aan kansen was deze wedstrijd geen gebrek. In de 68ste minuut schoot Justin Ogenia de bal over. Twee minuten later kopte Collin Seedorf het schot van de Mohamed Mallahi over, gevolgd door weer een schot van Sven Simons aan de kant van FC Eindhoven. Hier bleef het niet bij. In de 74ste minuut kwam Jort Borgmans weer in actie en hield de uithaal van Martijn Kaars goed uit het doel. En na een keer knipperen met je ogen was de bal weer aan de andere kant en ging het schot van Joey Sleegers net naast.

Na verschillende kansen, werd de stand in de 79ste minuut veranderd. Arno van Keilegom tikte de bal bij de tweede paal binnen. Hiermee kwam de tussenstand op een 2-0. Deze goal leek de Blauwwitten uit het spel gebracht te hebben, want in de vijf minuten die volgden leek de 3-0 twee keer erg dichtbij. .

Met nog maar een wedstrijd op de planning is het einde van het seizoen in zicht. Volgende week vrijdag spelen de Blauwwitten een Brabants duel in eigen huis tegen FC Den Bosch. Ben jij er nog een keer bij om de Blauwwitten dit seizoen te supporten? Koop hier je ticket!

Helmond Sport – FC Eindhoven 2-0 (1-0) 7. Anthony van den Hurk 1-0, 79. Arno van Keilegom 2-0. Scheidsrechter: Erwin Blank. Geel: Doke Schmidt, Mees Kreekels, Joseph Amuzu (Helmond Sport), Collin Seedorf, Justin Ogenia, Ozan Kókcü, August Priske (FC Eindhoven).

Helmond Sport: Van der Steen; Van Vlerken, Schmidt, Kreekels, Van Hove (46. Amuzu); Ostrc, Mallahi (71. Van Keilegom), Kaars, Botos, Schroijen (83. Ludwig); Van den Hurk (83. Lieftink).

FC Eindhoven: Borgmans; Ogenia, Limouri, Seedorf, Wouters, Dahlhaus (77. Priske); Simons, El Bouchataoui (66. Dorenbosch); Rottier (66. Sleegers), Lieder, Kökcü.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders