​Knappe overwinning bij seizoenstart voor FC Eindhoven

Branco van den Boomen scoorde beide doelpunten

Vrijdagavond stond de eerste wedstrijd van de Keuken Kampioen Divisie alweer op het programma. Dit jaar opende FC Eindhoven het seizoen op bezoek in Nijmegen. In Stadion De Goffert werd het na negentig minuten strijdlustig voetbal 1-2 met als uitblinker Branco van den Boomen. Hij wist tweemaal te scoren voor FC Eindhoven in de wedstrijd tegen N.E.C. Nijmegen.

De Blauw-Witten, met een aantal debutanten in de basis, begonnen goed, maar het was de thuisploeg die snel op voorsprong kwam. In de vijfde minuut kregen de Nijmegenaren een corner die in het strafschopgebied bleef hangen. Anthony Musaba was er als de kippen bij om de 1-0 van dichtbij binnen te tikken.
Na ongeveer een kwartier spelen bleef N.E.C. dreigend. Jonathan Okita wist zich vrij spelen, waarna hij een schot kon lossen van buiten de zestien. Ruud Swinkels wist het schot te keren waardoor de achterstand beperkt bleef.
FC Eindhoven probeerde zich vervolgens terug te vechten in de wedstrijd. Zo kreeg Branco van den Boomen de kans om uit te halen, maar dit schot vloog een paar meter naast het doel.
In de 27ste minuut kreeg Van den Boomen opnieuw een mogelijkheid. Een uitstekende aanval bracht hem recht voor het doel waarna hij het net ditmaal wel wist te raken: 1-1.

Het doelpunt leek de Blauw-Witten zelfvertrouwen te geven waardoor de wedstrijd weer in evenwicht kwam.
Vlak voor de rust wist Branco van den Boomen de Eindhovenaren zelfs nog bijna op voorsprong te brengen. Na een goed uitgespeelde aanval belandde de bal opnieuw voor zijn voeten en schoof hij de bal maar net naast het doel.

Beide teams startten de tweede helft fel, met kansen aan beide kanten van het veld. Dit liet de gemoederen hoog oplopen waardoor Jay Idzes en Jort van der Sande, binnen een minuut, allebei een gele kaart kregen.
Na ongeveer een kwartier spelen na de rust wist Kaj de Rooij een opening naar het doel te vinden. Zijn inzet kon eenvoudig worden gevangen door Mattijs Branderhorst, de sluitpost van de thuisploeg.
In de 71ste minuut kon Marcelo Lopes, na een strakke voorzet van Samy Bourard, een schot op doel lossen. Ook dit schot werd gekeerd door de doelman van N.E.C., maar de bal belandde daarna opnieuw voor de voeten van de Portugees. Ditmaal probeerde de aanvaller de sluitpost van de thuisploeg te omspelen, waarna deze een overtreding moest maken om een doelpunt te voorkomen. Scheidsrechter Van der Eijk bestrafte deze actie met een penalty voor de Blauw-Witten. Branco van den Boomen nam zijn verantwoordelijkheid en schoot de penalty goed binnen waardoor FC Eindhoven op een 1-2 voorsprong kwam.

In de 82ste minuut had Kaj de Rooij de wedstrijd kunnen beslissen, maar hij schoot de bal van dichtbij net over de lat. Daarna lieten de Nijmegenaren weer van zich horen met gevaarlijke kansen. Toch wist Ruud Swinkels zijn doel, onder andere door een paar knappe reddingen, schoon te houden.

Na afloop van de wedstrijd waren ook beide trainers erg te spreken over het spel van Branco van den Boomen. Ernie Brandts gaf aan tevreden te zijn over de uitslag en de veerkrachtigheid van zijn ploeg en hoopt deze lijn door te kunnen zetten.

Volgende week vrijdag, 16 augustus, neemt FC Eindhoven het op tegen FC Dordrecht in het Jan Louwers Stadion. Het duel begint om 20.00 uur. Kinderen t/m 15 jaar zijn die wedstrijd gratis welkom om de wedstrijd te komen bekijken. Kaarten voor dit duel zijn online verkrijgbaar via: www.fc-eindhoven.nl/tickets

N.E.C. Nijmegen – FC Eindhoven 1-2 (1-1) 5. Anthony Musaba 1-0, 27. Branco van den Boomen 1-1, 72. Branco van den Boomen 1-2 (strafschop). Scheidsrechter: Sander van der Eijk. Geel: Bas Kuipers, Tom Overtoom, Terry Lartey-Sanniez, Joey van den Berg (reservespeler) (N.E.C. Nijmegen), Jay Idzes, Jort van der Sande, Branco van den Boomen (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 6713.
Bijzonderheid: Clubarts Sjoerd Jan de Vries (N.E.C. Nijmegen) werd in de 98ste minuut weggezonden.

N.E.C. Nijmegen: Branderhorst; Lartey-Sanniez, Odenthal, Kvida, Kuipers; Overtoom (79. Wolters), Ndayishimiye, Van Landschoot; Musaba (67. El Karouani), Romeny (71. Braken), Okita.
FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Idzes, Vermeulen; Essikal, De Rooij, Van den Boomen; Lopes (90+2. Burgering), Van der Sande (78. Cicilia), Bourard.

Fotografie: Johan Manders