Enerverend duel eindigt in gelijkspel

FC Eindhoven en De Graafschap delen de punten

Vrijdagavond speelde FC Eindhoven de thuiswedstrijd tegen De Graafschap. De Blauw-Witten kwamen op een 1-0 voorsprong door Rigino Cicilia maar wist de voorsprong niet te behouden. Door een eigen doelpunt werd de eindstand 1-1.

De Graafschap begon fel aan de wedstrijd en zette de Blauw-Witten vanaf het begin onder druk. In de eerste tien minuten resulteerde dit in twee dikke kansen voor de bezoekers. Bij beide kansen was het Stef Nijland die het Eindhovense doel onder vuur nam. De eerste mogelijkheid schoot hij over en een aantal minuten later was het Ruud Swinkels die redde met de voet.

Even later was het opnieuw De Graafschap dat een kans creëerde. Daryl van Mieghem speelde zichzelf vrij en schoot in het zijnet. Uit een corner van de ploeg van Mike Snoei liet Ruud Swinkels de bal los, waarna Mawouna Amevor de bal van de doellijn haalde. Vlak voor rust was het opnieuw Van Mieghem met een kans. Na een lange bal van achteruit kwam hij vrij voor Ruud Swinkels. De aanvaller van de Superboeren schoot langs. Gescoord werd er niet in de eerste helft.

De tweede helft begon met een gevaarlijk moment voor de gasten. Een schot van Daryl Van Mieghem werd onderweg aangeraakt en belandde op de paal. Een kleine minuut later raakte De Graafschap opnieuw het aluminium. Deze keer was het Ralf Seuntjens die de bal op de lat schoot. Na deze kansen kroop ook de thuisploeg meer uit haar schulp. Uit een afgemeten voorzet van Samy Bourard kopte Rigino Cicilia rakelings langs het doel van Hidde Jurjus.

De Blauw-Witten kwamen in de 72e minuut op voorsprong. Rigino Cicilia schoot de bal na een afgemeten voorzet van Justin Ogenia achter Hidde Jurjus. De Blauw-Witten konden niet lang genieten van de voorsprong want in de 81e minuut viel de gelijkmaker. Na een vrije trap vanaf de rechterzijde viel de bal via Jarno Janssen net binnen.

Vervolgens kon FC Eindhoven, na een mislukte corner van De Graafschap, snel een counter opzetten. Door de snelle omschakeling van FC Eindhoven kwam Alvin Daniëls oog in oog te staan met keeper Hidde Jurjus, maar hij schoof de bal rechts langs het doel.

De laatste kans in deze spannende wedstrijd was voor de Blauw-Witten in de blessuretijd kwam Samy Bourard in een vrije positie op de rechterflank waar hij met een strakke voorzet over de grond Daniëls bereikte. Alvin Daniëls leek de bal over de lijn te tikken maar de bal bleek niet volledig over de lijn. Het duel eindigde in een gelijkspel: 1-1.

Volgende week speelt FC Eindhoven in Deventer tegen Go Ahead Eagles. Het duel in de Adelaarshorst begint om 20.00 uur. Ga voor kaarten voor dit duel naar fceuitkaarten.nl.

FC Eindhoven – De Graafschap 1-1 (0-0) 71. Rigino Cicilia 1-0, 82. Ralf Seuntjens 1-1. Scheidsrechter: Christiaan Bax. Gele kaart: Rigino Cicilia, Jarno Janssen (FC Eindhoven), Ted van de Pavert, Ioannis Mystadkidis (De Graafschap). Aantal Toeschouwers: 2128.

FC Eindhoven: Swinkels; Ogenia, Peijnenburg, Amevor, Janssen; Makasi (64. Lopes), Van der Sande, Idzes; Bourard, Cicilia, De Rooij (79. Daniëls).
De Graafschap: Jurjus; Owusu (89. Tutuarima), Van Heertum, Van de Pavert, Baas; Breinburg (76. Mystakidis), Van den Boomen, Vet; Van Mieghem, Seuntjens, Nijland (65. Hamdaoui).

Fotografie: Johan Manders