Voorbeschouwing De Graafschap – FC Eindhoven

Morgenavond reist FC Eindhoven af naar Doetinchem voor de wedstrijd tegen De Graafschap. De Superboeren zijn momenteel koploper van de Keuken Kampioen Divisie en zijn nog ongeslagen dit seizoen. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Björn Kuipers.

Vorige week vrijdag werd in eigen huis gelijk gespeeld tegen Roda JC. Deze wedstrijd stond volledig in het teken van 75 jaar vrijheid, de Blauw-Witten gingen al snel aan de leiding. Na een goede actie van Collin Seedorf kon Samy Bourard vanaf de rand van de zestien binnen schieten. Helaas kwamen de bezoekers in de tweede helft op gelijke hoogte via een doelpunt van Ike Ugbo. Kort voor tijd waren Moses Makasi namens FC Eindhoven en Daryl Werker namens Roda JC dichtbij de winnende treffer, beide keren wisten de doelmannen knap redding te brengen. Zo bleef de stand 1-1.

Maandag stonden de laatste wedstrijden van speelronde vijf op het programma. De Graafschap nam het in Nijmegen op tegen NEC. Door een laat doelpunt van Jonathan Okita eindigde de wedstrijd in 1-1. Gregor Breinburg zorgde in de eerste helft voor de voorsprong. Afgelopen vrijdag wisten de Superboeren in de wedstrijd tegen Jong Ajax een vroege 0-2 achterstand om te draaien naar een 3-2 voorsprong. Mede door een doelpunt van oud-FC Eindhoven speler Branco van den Boomen.

FC Eindhoven-trainer Ernie Brandts was als speler actief voor De Graafschap. In totaal speelde hij 58 wedstrijden voor de club uit Doetinchem. Morgenavond zullen de Blauw-Witten het opnemen tegen Branco van den Boomen, de middenvelder maakte afgelopen transferperiode de overstap naar De Graafschap.

FC Eindhoven nam het 67 keer eerder op tegen De Graafschap. 22 keer wist FC Eindhoven te winnen, 15 keer werd er gelijk gespeeld en 30 wonnen de Doetinchemmers. In het seizoen 2017-2018 wist De Graafschap beide ontmoetingen te winnen. Op De Vijverberg werd het 4-0 en in Eindhoven eindigde de wedstrijd in 2-4. De Eindhovense doelpunten in deze wedstrijd werden destijds gemaakt door Elton Kabangu en Tibo van de Velde.

Voorbeschouwing met Ernie Brandts:

Niels Raaijmakers doet een stapje terug en sluit voorlopig aan bij Jong FC Eindhoven. Verder ontbreken Zé Pedro, Jort van der Sande, Cas Faber en Jarno Janssen.

Wedstrijdselectie: Ruud Swinkels, Maarten Peijnenburg, Collin Seedorf, Bart Biemans, Karim Essikal, Alvin Daniëls, Moses Makasi, Samy Bourard, Menno Bergsen, Flor van den Eynden, Rigini Cicilia, Byron Burgering, Marcelo Lopes, Valentino Vermeulen, Quinten Huybers, Kaj de Rooij, Joey Sleegers, Jay Idzes en Thom Jonkerman