Voorbeschouwing FC Eindhoven – Roda JC Kerkrade

Na de derby van afgelopen zondag komt vrijdagavond Roda JC Kerkrade op bezoek in het Jan Louwers Stadion. Om 20.00 uur wordt er afgetrapt tegen de Limburgers die momenteel terug te vinden zijn op de zeventiende plaats op de ranglijst. De wedstrijd van morgen zal volledig in het teken staan van de bevrijding van Eindhoven 75 jaar geleden.

Afgelopen zondag verloor FC Eindhoven haar ongeslagen status. De uitwedstrijd bij Helmond Sport ging met 1-0 verloren. In de beginfase van de wedstrijd kwamen beide ploegen gevaarlijk voor het doel van de tegenstander. Na 27 minuten voetballen leek Helmond Sport op voorsprong te komen. Op de doellijn werd de bal weggehaald door Karim Essikal. De bal leek de lijn gepasseerd te zijn. Scheidsrechter Clay Ruperti liet doorspelen en zo bleef het 0-0. Eindhoven kreeg daarna nog kansen via onder andere Marcelo Lopes en Joey Sleegers, maar gescoord werd er niet. Vijf minuten voor tijd in de tweede helft kwam Helmond Sport via een afstandsschot van Bodi Brusselers op voorsprong. Met de 1-0 nederlaag is de eerste nederlaag van het seizoen een feit.

Roda JC Kerkrade boekte afgelopen weekend de eerste zege van het seizoen. In Kerkrade werd met 2-1 gewonnen van TOP Oss. De doelpunten in deze wedstrijd werden gemaakt door Richard Jensen en Ike Ugbo, kort voor tijd deed Philippe Rommens nog wat terug namens de bezoekers. Bij Roda JC staat een oude bekende onder de lat. Tom Muyters, in de periode 2013-2015 actief in het Blauw-Wit, verdedigt sinds vorig seizoen het doel van de Limburgers. Daarnaast is Timothy Durwael afgelopen zomer neergestreken in Limburg. Ook in de technische staf zijn enkele oud-FCE’ers te vinden. Zo is Jean-Paul de Jong hoofdtrainer en wordt hij geassisteerd door Maurice Verberne.

FC Eindhoven en Roda JC stonden tien keer eerder in competitieverband tegenover elkaar. Slecht één keer wisten de Blauw-Witten te winnen, vier wedstrijden werden gelijk gespeeld en vijf keer ging Roda JC met de overwinning aan de haal. Vorig seizoen werd het in Kerkrade 0-0. In het Jan Louwers Stadion won Roda JC met 1-2. Elton Kabangu was verantwoordelijk voor het Eindhovense doelpunt, Célestin Djim en Augustine Loof (eigen doelpunt) zorgden ervoor dat Roda JC met de drie punten naar huis ging. In de voorbereiding wist FC Eindhoven wel te winnen van de Limburgers. In Kerkrade werd het 0-1 door een doelpunt van Jort van der Sande.

Wedstrijdselectie: Ruud Swinkels, Maarten Peijnenburg, Collin Seedorf, Bart Biemans, Karim Essikal, Alvin Daniëls, Moses Makasi, Samy Bourard, Menno Bergsen, Flor van den Eynden, Rigini Cicilia, Byron Burgering, Marcelo Lopes, Valentino Vermeulen, Niels Raaijmakers, Quinten Huybers, Kaj de Rooij, Joey Sleegers, Jay Idzes en Thom Jonkerman.