August Priske: “We moeten doen wat we kunnen doen. Ons beste niveau spelen”

Aankomend weekend met FC Groningen in het vizier spelen de Blauwwitten niet op vrijdagavond maar zondagmiddag. 18 februari wordt de wedstrijd tegen FC Groningen om 16:45 in het Jan Louwers Stadion afgetrapt. Samen met August Priske bespreken we de aankomende wedstrijd.

Na enkele verloren duels, gevolgd door twee gelijke spelen, is het tijd voor een overwinning op thuis grond. FC Eindhoven speelde elf van de 25 competitieduels dit Eerste Divisie-seizoen gelijk (44,0%), nu al meer gelijke spelen dan vorig seizoen in de competitie, het enige Eerste Divisie-seizoen waarin FC Eindhoven een groter gedeelte van hun wedstrijden gelijkspeelde was 1978/79 (44,4%). Een overwinning is gewild door de Eindhovenaren. Zondag staan er weer 3 punten op het spel en FC Eindhoven is gebrand om de winst binnen te halen.

Echter lijkt dit een lastige opgave te worden, als we kijken naar de statistieken van voorgaande ontmoetingen. Zo wist FC Eindhoven alleen de allereerste ontmoeting ooit met FC Groningen in de Eerste Divisie te winnen (4-1 in 1974). Maar dit doet de moed van de Blauwwitten niet in hun schoenen zakken. August Priske: “Het is een sterke tegenstander, maar wij hebben naar mijn mening een paar van onze beste wedstrijden gespeeld tegen de beste teams van deze competitie”.

In de schijnwerpers staat onze man, August Priske. De gouden wissel van het moment. Hij maakte dit Eerste Divisie-seizoen al zijn drie KKD-doelpunten als invaller, waaronder twee in het laatste duel tegen NAC Breda. Langzaam terug komend van zijn blessure geeft Priske aan dat wedstrijden als deze, hem vertrouwen geven. De invaller die dit seizoen al drie keer het net deed bollen heeft de kans om de eerste FC Eindhoven-speler te worden die vier competitiedoelpunten als invaller maakt sinds de dagen van Elisha Sam in 2018/19. Hij geeft aan dat het spel als invaller anders is: “Op het punt dat je erin komt heeft het ene team iets verdedigen en het andere team moet ergens naar jagen. Het is een andere mindset dan wanneer je de eerste 60 minuten speelt. Het gaat er uiteindelijk altijd om dat je energie brengt en hard werkt voor het team.” Ondanks dat hij zich als invaller heeft bewezen hoopt hij dit seizoen nog fit genoeg te zijn om een hele wedstrijd te kunnen spelen.

Op het veld heeft FC Groningen veel jongens die weten te scoren. Exclusief de Jong-ploegen had alleen PSV van alle Nederlandse profploegen meer verschillende doelpuntenmakers (16) dan FC Groningen (15); deze eeuw had FC Groningen alleen in 2010/11, 2014/15 en 2018/19 meer verschillende doelpuntenmakers (telkens 16).

Met deze kennis in ons achterhoofd, wordt het een interessante zondag middag, waar de Blauwwitten de statistieken gaan proberen te doorbreken. Volgens de Eindhovense spits gaat het er vooral om dat ze aan zichzelf denken. “We moeten doen wat we kunnen doen. Ons beste niveau spelen. FC Groningen heeft een goed team, veel goede spelers en meer kwaliteit dan sommige andere teams in deze competitie. Maar dat betekent dat wij gewoon nog beter moeten zijn.”

Kom jij zondag ook kijken? Bestel online je ticket hier of koop je ticket aan de kassa, geopend vanaf 15.45 uur.