Blauw-Witten onderuit tegen Go Ahead Eagles

In de Adelaarshorst speelde FC Eindhoven de uitwedstrijd tegen Go Ahead Eagles. De Blauw-Witten gingen met 3-0 onderuit, namens de Deventenaren scoorden Sam Beukema, Jacob Mulenga en Bas Kuipers.

Bij FC Eindhoven keerde Ruud Swinkels terug onder de lat na zijn blessure, ook Mawouna Amevor stond weer in de basis. De man uit Togo keerde deze week terug van zijn interlandstage. Kort voor de wedstrijd werd bekend dat Van Son, Peijnenburg, Bourdouxhe, De Keersmaecker en Borgmans niet mochten spelen vanwege het ontbreken van de testresultaten.

FC Eindhoven kreeg in de openingsfase van de wedstrijd drie mogelijkheden. Na vijf minuten spelen was het Jacky Donkor die vanaf de linkerflank naar binnenkwam. De buitenspeler krulde de bal richting de verre hoek, maar doelman Gorter wist de bal weg te werken. Na een kwartier spelen was het wederom Donkor die aan de linkerkant doorkwam. Hij gaf de bal af aan Lorenzo van Kleef, die de bal over het doel werkte. Enkele minuten later was het opnieuw de buitenspeler met een mogelijkheid. De aanvaller snelde langs zijn tegenstander maar wederom wist doelman Gorter redding te brengen.

Go Ahead Eagles drong na de beginfase wat meer aan en ging meer op zoek naar de openingstreffer, die kwam er na 26 minuten. Uit een corner van Bradly van Hoeven kopte Sam Beukema de openingstreffer tegen de touwen. In de fase na het doelpunt golfde het spel op en neer. Jort van der Sande was namens FC Eindhoven gevaarlijk met een schot vanaf randje zestien, terwijl de gastheren met een vrije trap dreigend waren. Kort voor rust kreeg FC Eindhoven een kans op de gelijkmaker. Jacky Donkor zette Hugo Botermans vrij voor het doel, maar zijn inzet ging naast het doel.

De tweede helft begon tam, beide ploegen kregen geen echte mogelijkheden. Een schot van Botermans wat eenvoudig gepakt kon worden door doelman Gorter, was na een uur spelen tot dan toe het hoogtepunt van de tweede helft. Daarna volgde een doelpoging van Veldmate die geen doel trof.

FC Eindhoven ging vervolgens op zoek naar de gelijkmaker. Na 73 minuten spelen loste Jacky Donkor een schot van afstand nadat hij naar binnen sneed. Zijn inzet werd gekeerd door Gorter. Enkele minuten later kreeg FC Eindhoven een vrije trap na een overtreding op Donkor, waarvan het leek dat deze in het strafschopgebied gemaakt zou zijn. De vrije trap leverde niets op en in de tegenaanval was het Jacob Mulenga die de 2-0 binnentikte nadat een eerder schot geblokt werd door de Eindhovense defensie. In de blessuretijd werd de score nog eens verhoogd door de thuisploeg. Bas Kuipers schoot vanaf de rand van het zestienmetergebied de 3-0 tegen het net.

Zo verloor FC Eindhoven in Deventer van Go Ahead Eagles. Volgende week is Jong AZ te gast in het Jan Louwers Stadion. De wedstrijd wordt op vrijdagavond 23 oktober om 21:00 gespeeld. De wedstrijd is wederom live te volgen op FOX Sports.

Go Ahead Eagles – FC Eindhoven 3-0 (1-0): 28. Beukema, 83. Mulenga, 90. Kuipers. Scheidsrechter: Jochem Kamphuis. Gele kaart: Valentino Vermeulen (FC Eindhoven).

Go Ahead Eagles: Gorter, Droste (69. Eersteling), Beukema, Veldmate, Kuipers, Idzes, Van Kippersluis (69. Mulenga), Ross (76. Eyibil), Hendriks, Van Hoeven, Corboz (88. Lucassen).

FC Eindhoven: Swinkels; Van den Eynden, Biemans, Amevor, Vermeulen; Van Kleef, Vermeer, Van der Sande; Jap Tjong (64. João), Botermans, Donkor.

Fotografie: Jeem Sportsphotography