Blauw-Witten op maandag tegen Jong Ajax

Voorbeschouwing Jong Ajax – FC Eindhoven

Na de mooie zege van vorige week op De Graafschap nemen de mannen van Ernie Brandts het maandag op tegen Jong Ajax. De Blauw-Witten zullen gebrand zijn om de goede lijn van vorige week door te trekken. Er wordt om 18.45 uur afgetrapt op De Toekomst in Amsterdam.

Vorige week werd er knap gewonnen van De Graafschap. In eigen huis kwam FC Eindhoven al vroeg op achterstand door een doelpunt van Elmo Lieftink. Na een zwakke start herpakte de ploeg zich. Na achttien minuten spelen lepelde Jacky Donkor de bal in de verre hoek en tekende zo voor de gelijkmaker en tevens de ruststand. Na rust bleven de Blauw-Witten op zoek naar een doelpunt. Uiteindelijk zette Maarten Peijnenburg met een kopbal de ploeg op voorsprong na een klein uur gespeeld te hebben. FC Eindhoven verzuimde vervolgens om de 3-1 te maken, ondanks meerdere goede kansen hierop en toen trad de klassieke voetbalwet op. De Graafschap maakte vlak voor tijd gelijk via Jasper van Heertum. Toch trokken de Blauw-Witten aan het langste eind. In de laatste minuut van de blessuretijd maakten de invallers het verschil. Via Mitchel van Rosmalen kwam de bal bij Alef João terecht, die de bal klaarlegde voor Pieter Bogaers. De linkspoot aarzelde niet en schoot de winnende tegen de touwen. Door deze overwinning klom de ploeg naar een 8e plaats in de Keuken Kampioen Divisie.

Tegenstander Jong Ajax is bezig aan een wisselvallig seizoen. De beloftenploeg uit Amsterdam staat op een twaalfde plek in de competitie en wist al drie duels op rij geen overwinning te boeken. Toch heeft de ploeg een aantal smaakmakers in de gelederen. Bryan Brobbey en Kenneth Taylor zijn twee spelers om in de gaten te houden. Eerstgenoemde scoorde al acht keer dit seizoen en bereidde twee doelpunten voor. Aanvoerder Taylor is misschien wel de meest stabiele factor aan de kant van Jong Ajax. De middenvelder was al goed voor vier doelpunten en vier assists. Voor de trainer van de beloftenploeg is de wedstrijd van morgen een weerzien met zijn oude club. Mitchell van der Gaag was in het seizoen 2015-2016 trainer in Eindhoven, alvorens hij naar Excelsior vertrok. Onder Mitchell van der Gaag behaalde FC Eindhoven een vierde plaats in de competitie en werd er een periodetitel gewonnen.

Vorig seizoen speelde FC Eindhoven slechts een keer tegen Jong Ajax. In het uitduel op De Toekomst werd met ruime cijfers verloren. Jong Ajax kwam na een kwart wedstrijd op voorsprong via Lacina Traoré. Joey Sleegers kreeg in de eerste helft nog een uitgelezen mogelijkheid om via een penalty de gelijkmaker binnen te schieten, maar wist dit buitenkansje niet te verzilveren. Dankzij een eigen doelpunt van Bart Biemans en doelpunten van Noa Lang, Jurgen Ekkelenkamp, Perr Schuurs en Ryan Gravenberch werd de score uitgebreid naar 6-0.

Wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, Van Son, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Donkor, Joao, Bogaers, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.

Een interview met Mitchel van Rosmalen over de mooie overwinning op De Graafschap, zijn eigen ontwikkeling en de volgende wedstrijd tegen Jong Ajax.