Blauw-Witten winnen de Derby in eigen huis tegen Helmond Sport!

Maandagavond was het DerbyDay in Eindhoven. De ploeg van Rob Penders trok ten strijde tegen het Helmond Sport van Wil Boessen. In het Jan Louwers Stadion, waar vanwege extra veiligheidsmaatregelen maar een beperkt aantal toeschouwers aanwezig mocht zijn, wonnen de Blauw-Witten na een spannende wedstrijd met 3-2.

FC Eindhoven begon sterk aan de wedstrijd. Charles-Andreas Brym schoot in de eerste minuut van de wedstrijd de bal al op doel, maar keeper Mike Havekotte wist het schot te keren. De ploeg van Rob Penders hield de druk er in de beginfase hoog op. Joey Sleegers lostte in de dertiende minuut van de wedstrijd een schot op doel, maar zijn schot raakte de paal. Even later zette Sleegers opnieuw een aanval over de linkerflank. Zijn voorzet belandde op het hoofd van Barnabás Rácz, die de bal goed richting goal kopte. Sluitpost Mike Havekotte wist echter met een knappe redding zijn doel schoon te houden.

Halverwege de eerste helft maakte de achterhoede van Helmond Sport een grote fout in de opbouw, waardoor Jort van der Sande de bal ineens in zijn voeten kreeg. Hij speelde de bal af op Charles-Andreas Brym, die zijn schot niet tussen de palen wist te mikken. Niet veel later was het wederom Charles-Andreas Brym die een grote kans had voor de Blauw-Witten. Na een voorzet van Valentino Vermeulen wist Brym vrij te koppen. Zijn kopbal was echter niet genoeg naar beneden gericht waardoor de bal over vloog.

Vijf minuten voor rust trok de ploeg van Wil Bloessen ten aanval. Na een voorzet van de linkerkant van het veld schoot Arno van Keilegom de bal achter goalie Nigel Bertrams en maakte hiermee de 1-0. De Blauw-Witten reageerde snel op deze treffer en trokken vanaf de aftrap direct ten aanval. Jort van der Sande kreeg van Barnabás Rácz de bal aangespeeld en schoot hem laag binnen. De ruststand werd hierdoor 1-1!

Na rust duurde het tien minuten voordat de 2-1 viel. Joey Sleegers gaf de assist vanaf de zijkant op Charles-Andreas Brym. De in Frankrijk geboren Canadees nam de bal op een paar meter voor de goal goed aan en werkte de bal in het doel. Hij maakte hiermee zijn eerste doelpunt voor de club.

Met nog een klein half uur te spelen waren de Eindhovenaren weer gevaarlijk. Enrico Hernández, die was ingevallen voor Jort van der Sande, schoot tweemaal op doel. Zijn eerste schot werd geblokt door de Helmondse defensie, het tweede schot ging over.

Het was lang wachten op de volgende kans. Deze kwam uiteindelijk voor Enrico Hernández toen er nog maar tien minuten te spelen waren. Hij wist de rebound van het schot van Charles-Andreas Brym gemakkelijk vrij voor de goal binnen te tikken. De ploeg van Rob Penders kwam hierdoor op een 3-1 voorsprong!

Het lukte de bezoekers wel nog om in de blessuretijd een treffer te maken. Jellert Van Landschoot schoot de bal met een volley het doel in: 3-2. Niet veel later floot scheidsrechter Richard Martens voor het einde van wedstrijd. De Derby, die met minder publiek gespeeld werd dan iedereen had gehoopt, eindigde in een overwinning voor de ploeg voor Rob Penders!

De volgende wedstrijd is vrijdag al. De Blauw-Witten reizen dan af naar het zuiden van het land om het op te nemen tegen MVV Maastricht. De wedstrijd wordt gespeeld in Stadion De Geusselt en begint om 20:00 uur.

FC Eindhoven – Helmond Sport 3-2 (1-1) 40. Arno van Keilegom 1-0. 42. Jort van der Sande 1-1. 58. Charles-Andreas Brym 2-1. 81. Enrico Hernández 3-1, 90+1. Jellert Van Landschoot 3-2. Scheidsrechter: Richard Martens. Gele kaart:Jarno Lion, Sander Vereijken (Helmond Sport). Aantal toeschouwers: 1705.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Janssen, Bogaers (68. Seedorf); Van Son, Rácz (85. Dahlhaus), De Keersmaeker; Brym (85. Oostenbrink), Van der Sande (56. Hernández) , Sleegers.

Helmond Sport: Havekotte; Reith, De Bie (82. Dolet), Van der Meer, Van der Sluys (93. Bukusu); Lion, Van Landschoot, Bosiers (64. Vereijken); Van Keilegom, Goselink, Houttequiet (64. Hendrikx).

Fotografie: Jeem Sportsphotography