Bouwen met …

Dave de Meij

Na een lange zomerstop is dit de eerste editie van ‘Bouwen met …’. In dit item gaan we elke week een jeugdspeler interviewen. Als eerste is Dave de Meij aan de beurt. Dave is spits van de FC Eindhoven Randstad Academy O-19, het team dat onder leiding staat van Edwin Slagboom.

Dave de Meij

Dave begon met voetballen bij de mini’s van v.v. Bruheze, daar speelde hij drie jaar. Daarna begon Dave aan zijn eerste periode bij FC Eindhoven waar hij ook drie jaar speelde, waarin onder andere Ivo Rossen en Jan Vogels zijn trainers waren. “Nadat FC Eindhoven stopte met de jeugdopleiding vertrok ik naar Helmond Sport/VVV Venlo, daar heb ik een aantal jaar gevoetbald maar ook Helmond Sport stopte met de jeugdopleiding. Hierdoor ging ik voetballen bij Gemert. Eén jaar later vertrok ik weer naar FC Eindhoven, sindsdien voetbal ik hier.”

Aankomende zaterdag staat de eerste competitiewedstrijd voor de O-19 op het programma, de tegenstander is SV Blauw Geel’38. Nadat in de beker alle drie de poulewedstrijden werden gewonnen is er nu een einde gekomen aan de lange voorbereiding op de competitie. “We trainen gemiddeld zes keer per week. In de voorbereiding waren de trainingen vooral conditioneel, daar zullen we in de competitie veel profijt van hebben. We hebben een leuke, hechte groep en ik denk dat we iets moois neer kunnen gaan zetten. Persoonlijk wil ik zoveel mogelijk met Jong meedoen om vervolgens de stap te kunnen zetten naar het eerste elftal.”

Van kleins af aan is Dave al aanvaller. Afgelopen dagen liet Dave zien wat scoren is. Zaterdag speelde de O-19 een wedstrijd tegen SIMO Talent team uit Egypte. De wedstrijd werd met 7-2 gewonnen, onder andere door één goal van Dave. Maandag werd er met 5-3 verloren van SGP TOP. Dave wist deze wedstrijd wel twee goals op zijn naam te zetten. Een echte spits zou je zeggen, maar dat is niet altijd zo geweest. “Ik ben begonnen als rechtsbuiten, maar sinds de O-12 bij Jan Vogels ben ik in de spits gaan spelen.”

Bij de FC Eindhoven Randstad Academy wordt natuurlijk ook in de zaal gespeeld. Sinds dit jaar speelt de O-19 geen wedstrijden meer in de zaal. Alleen dit geldt niet voor Dave. “Vorig jaar vroeg Jan Vogels om mee te trainen met het eerste van FC Eindhoven in de zaal, vorige week werd mijn derde keer. In de zaal leer je omgaan met verschillende situaties waarop je snel moet reageren. Ik ben ervan overtuigd dat de zaal je helpt bij je ontwikkeling als speler.”

Naast het voetballen gaat Dave ook naar school. “Ik zit op het Summa College. Ik volg de opleiding sport en bewegen, momenteel zit ik in het tweede jaar. Ik ga drie keer per week naar school, waarvan twee stagedagen. Ik loop stage bij FC Eindhoven O-12, dit team wordt gecoacht door Luuc Bonnema. Ik vind het heel leuk om die jonge jongens te zien voetballen. In mijn vrije tijd vind ik het vooral leuk om samen met mijn vrienden op de playstation te spelen.”