Coach FC Eindhoven Futsal aan het woord

Interview Jan Vogels jr

Jan Vogels doorliep de jeugdopleiding van PSV en speelde vervolgens twaalf jaar op het hoogste amateurniveau van Nederland. Op 17-jarige leeftijd maakte hij bij FC Eindhoven kennis met futsal, en werd met die club als speler een aantal maal landskampioen. Vanwege blessures rolde Vogels al vroeg het trainersvak in. Tussen 2014 en 2016 was hij Hoofd Opleiding bij FC Eindhoven Futsal, rondde tegelijkertijd de futsaltrainersopleiding af en is inmiddels vier jaar hoofdtrainer bij de zaalvoetbaltak die uitkomt in de Eredivisie. Verder is hij ook werkzaam als Technisch Coördinator Zaal. Bij de veldafdeling is Vogels assistent-trainer bij Onder 19.

Hoe heb jij de afgelopen weken zonder zaalvoetbal beleefd?

Wij hebben vrijdag 7 maart onze laatste wedstrijd gespeeld en maandag 9 maart onze laatste training gehad. De dag erna kwam onze premier met de eerste maatregelen en hebben wij sindsdien geen activiteiten meer gehad. Ik heb regelmatig telefonisch contact gehad met alle spelers om te vragen hoe het ging en ze kregen een trainingsschema die ze thuis konden uitoefenen. Verder was het voor mij vrij lastig omdat ik fulltime werkzaam ben in het voetbal als hoofdcoach bij FC Eindhoven futsal en met mijn activiteiten voor de FC Eindhoven Randstad Academy. Maar bovenaan staat de gezondheid van iedereen, dus we houden ons aan alle maatregelen.

Vind je beslissingen die genomen zijn van bovenaf de juiste (eindklassement,..)

De KNVB zat in een lastig parket, iedere uitspraak of beslissing zou aangevochten kunnen worden omdat de regels geen duidelijkheid scheppen inzake de overmacht situatie waarin wij allen in terecht zijn gekomen. Er is ook een conference call geweest met de bovenste 6 clubs in de rangschikking. Het belangrijkste was dat de gezondheid van onze spelers en vrijwilligers in geen geval in gevaar mocht komen. Het besluit van de KNVB om geen kampioen aan te wijzen is in mijn ogen een wijs besluit.

Gezien de ranglijst is het dan vrij logisch om Hovocubo aan te wijzen als vertegenwoordiger van Nederland in de Champions League. Ook al lagen de eerste 6 ploegen dicht bij elkaar.

Welke transfers zijn er op komst (inkomende/uitgaande) bij FC Eindhoven?

Er zal door deze Corona-periode bezuinigd moeten worden, niet alleen bij ons maar het treft vrijwel zeker alle clubs. Daardoor wordt er ook gesneden in onze huidige spelersgroep en ziet de selectie er aankomend seizoen anders uit. Wel hebben we al één versterking met Zakaria Amrani. Daar zijn we blij mee, omdat we op zoek waren naar nog een linkspoot in de selectie. Wij hebben er veel vertrouwen in dat hij onze selectie extra impuls zal geven.

Wat zijn de persoonlijke ambities van Jan Vogels?

Ik heb afgelopen jaar mijn baan opgezegd om me volledig te focussen op voetbal. Dit heb ik gedaan omdat ik vol voor mijn passie wilde gaan. Mijn ambitie is om mezelf als coach elke keer te verbeteren en te ontwikkelen. Prioriteit op dit moment is Nederlands kampioen worden met FC Eindhoven. Ik ben daar al twee keer dichtbij geweest en dit seizoen hadden wij ook een zeer reële kans. Vanuit daar zou ik het fantastisch vinden om met FC Eindhoven de Champions League te spelen. Vervolgens zien we wel verder en ambieer ik om in de toekomst Bondscoach te worden en wil ik graag in een profcompetitie in het buitenland werken.

Wie was voor jou de beste speler van de afgelopen competitie in Nederland?

Ik vind dat je dat pas kan uitspreken aan het einde van een seizoen en dat is nu niet het geval geweest. Buiten de spelers om van mijn eigen ploeg zijn er wel een aantal spelers die mij zijn opgevallen natuurlijk. Een Saïd Bouzambou en Younes Daari hebben vrij veel gescoord maar in Nederland heb je 10 a 15 spelers die dicht bij elkaar liggen en niemand die er dit seizoen echt bovenuit stak, dat had je pas na de play-offs kunnen beoordelen.

Als je een Belgische voetballer kan halen ongeacht het budget, wie is dat dan?

België heeft natuurlijk veel goede spelers en bij FC Eindhoven hebben we natuurlijk ook al een aantal Belgen gehad in het verleden. Zoals Karim Bali met exceptionele kwaliteiten. Dit seizoen heb ik niet heel veel wedstrijden kunnen zien in de Belgische competitie, maar wat mij opvalt is dat Ibrahim Adnane het goed heeft opgepakt bij Charleroi nadat hij is weggegaan bij Halle Gooik. Omar Rahou heeft weer ontzettend veel gescoord deze competitie. Verder hebben wij dit seizoen de BeneCup tegen FT Antwerpen mogen spelen en hebben wij net aan het kortste eind getrokken door thuis met 3-4 te verliezen en uit met 1-2 te winnen. Daar had meer ingezeten, maar FTA heeft natuurlijk ook een aantal fantastische spelers en coach.