Derby prooi voor FC Eindhoven

Blauw-Witten winnen met 2-0 van Helmond Sport

Na de wedstrijd tegen Telstar, stond voor FC Eindhoven de belangrijkste wedstrijd van het seizoen op het programma. De Blauw-Witten namen het in het eerste thuisduel van 2020 op tegen aartsrivaal Helmond Sport. De Eindhovenaren wisten het beladen duel met 2-0 winnend af te sluiten door doelpunten van Rigino Cicilia en Samy Bourard.

FC Eindhoven schoot direct uit de startblokken na het eerste fluitsignaal. Na slechts twee minuten spelen kreeg FC Eindhoven direct een uitgelezen mogelijkheid om de score te openen. Jort van de Sande kwam oog in oog te staan met doelman Stijn van Gassel, nadat hij de bal ietwat gelukkig meekreeg uit een pass van Samy Bourard. Met een goede reflex voorkwam de doelman van de bezoekers een vroege voorsprong voor de Eindhovenaren. In de periode die daarop volgde oogde FC Eindhoven gevaarlijk door veel druk naar voren uit te oefenen, maar dit leidde echter niet tot grote kansen voor de thuisploeg.

In de twintigste minuut liet Helmond Sport voor het eerst van zich horen. Een schot van de onlangs aangetrokken Jordy Thomassen ging hoog over het doel van Ruud Swinkels.
Vlak daarna was het aan de andere kant wel raak voor de Eindhovenaren. Met een prachtige individuele actie zette Kaj de Rooij Rigino Cicilia oog in oog met de doelman van Helmond Sport. De aanvalsleider verlengde het boogballetje in één keer langs de kansloze Stijn van Gassel in het doel.
Een paar minuten later liet Kaj de Rooij opnieuw zijn klasse zien. De vleugelspeler stiftte de bal op sublieme wijze over doelman Stijn van Gassel. De poging van de jongeling eindigde, tot zijn teleurstelling en die van het thuispubliek op de paal.

Het spel golfde in de volgende periode een beetje op en neer. Het was Helmond Sport dat voor de eerstvolgende poging op doel zorgde. Dean Koolhof zag zijn geplaatste poging, vanaf de rand van de zestien meter, net over de goal van Ruud Swinkels gaan. Dit was het startsein van een goede fase voor de bezoekers, die met een aantal kleine kansen gevaarlijk waren. Dit leidde echter niet tot een tegentreffer voor de Blauw-Witten. Na scheidsrechter Edgar Bijl voor het rustsignaal floot, kon FC Eindhoven met een 1-0 voorsprong de kleedkamers ging opzoeken.

Na rust was het Helmond Sport wat voor het eerste gevaar zorgde. Na een afgeslagen vrije was Dean Koolhof gevaarlijk met een schot van grote afstand. Ruud Swinkels keerde de lastige poging uitstekend. Helmond Sport was sterker dan de Eindhovenaren in het begin van de tweede helft. Ondanks een aantal kansjes van de bezoekers wist FC Eindhoven deze fase te overleven.

Even later zorgde Samy Bourard ervoor dat het Jan Louwers Stadion ontplofte. Na goed drukzetten van Justin Ogenia kwam de bal bij de Belg terecht. Nadat hij zijn directe tegenstander omspeeld had, schoof hij de bal via een Helmonds been onderin de hoek. Na deze goal was FC Eindhoven duidelijk de sterkere ploeg. Moses Makasi kreeg op aangeven van Samy Bourard een uitgelezen mogelijkheid om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. De aanvallend ingestelde middenvelder schoof de bal echter net naast het doel van de bezoekers.

Tegen het einde van de wedstrijd ontstond er wat onrust op de tribunes tussen beide supportersgroepen. Scheidsrechter Edgar Bijl besloot hierdoor het spel stil te leggen en de wedstrijd tijdelijk te staken. Vijftien minuten was de rust weergekeerd en liet scheidsrechter Bijl de wedstrijd weer hervatten.
Helmond Sport deed er in de slotfase alles aan om de aansluitingstreffer te forceren. Ondanks een aantal kleine mogelijkheden lukte dit de bezoekers niet. Dit betekende dat FC Eindhoven de beladen derby met 2-0 wist te winnen.

Komende dinsdag, 21 januari, speelt FC Eindhoven in de achtste finale van de TOTO KNVB-Beker om 20.45 uur thuis tegen FC Utrecht. Kaarten voor dit duel zijn online verkrijgbaar via http://fc-eindhoven.nl/tickets.
Enkele dagen later, op vrijdag 24 januari speelt FC Eindhoven de uitwedstrijd tegen FC Dordrecht. Het duel in het Riwal Hoogwerkers Stadion begint om 20.00 uur. Ga voor kaarten voor dit duel naar http://fceuitkaarten.nl.

FC Eindhoven – Helmond Sport 2-0 (1-0) 22. Rigino Cicilia 1-0, 65. Samy Bourard 2-0. Scheidsrechter: Edgar Bijl. Gele kaart: Kaj de Rooij, Jay Idzes (FC Eindhoven), Jeff Stans, Bodi Brusselers (Helmond Sport). Aantal Toeschouwers: 3011

FC Eindhoven: Swinkels; Ogenia, Peijnenburg, Biemans, Janssen; Idzes, Van der Sande, Makasi; Bourard, Van der Sande (40. De Meij), De Rooij.
Helmond Sport: Van Gassel; Joppen, Klomp, De Regt, Poelmans; Van de Vorst, Džepar (68. Werkhoven), Stans (79. Neral); Vereijken, Thomassen, Koolhof (58. Brusselers).

Fotografie: Johan Manders