Dijk van een tweede helft levert drie punten op

Elton Kabangu, Marcelo Lopes en Samy Bourard score in Volendam

In Volendam heeft FC Eindhoven prima zaken gedaan door met 1-3 van de plaatselijke FC te winnen. Na een snelle achterstand door een doelpunt van Nick Doodeman bogen Elton Kabangu, Marcelo Lopes en Samy Bourard de wedstrijd om door tussen de 51e en 59e minuut te scoren.

Na het succes van afgelopen week in de thuiswedstrijd tegen N.E.C. Nijmegen trad FC Eindhoven vanavond met dezelfde elf namen aan tegen FC Volendam. Toch ging het binnen een minuut al mis voor de Eindhovenaren. Na balverlies op het middenveld kon Nick Doodeman de bal makkelijk binnenschuiven nadat na een steekpass vrij voor Ruud Swinkels kwam en doeltreffend afrondde.
De thuisploeg liet na de openingstreffer FC Eindhoven het spel maken en na tien minuten spelen kregen de Eindhovenaren de eerste mogelijkheid van de wedstrijd. Middenvelder Samy Bourard schoot de bal in het zijnet nadat hij de bal via de kluts mee had gekregen.
Na deze mogelijkheid van de Belg speelde het spel zich vooral op het middenveld af. Er volgde een lange periode waarin beide ploegen geen kansen creëerden.
Vlak voor rust leek FC Volendam op 2-0 te komen. FC Eindhoven kwam met de schrik vrij nadat een strakke voorzet van Nick Doodeman door niemand werd aangeraakt.
Even later kreeg FC Volendam opnieuw een gigantische mogelijkheid om de voorsprong uit te breiden. Opnieuw was het Nick Doodeman die oog-in-oog kwam met Ruud Swinkels, maar ditmaal kwam de Eindhovense sluitpost als winnaar uit de strijd. Ook de rebound van Cas Peters ging er niet in. De voet van Ruud Swinkels voorkwam een tweede tegentreffer, waardoor beide ploegen met een 1-0 tussenstand de kleedkamers opzochten.

FC Eindhoven kwam uitstekend uit de kleedkamer in de tweede helft. De eerste kans van Siebe Van der Heyden was nog een prooi voor Volendam-keeper Jordi van Stappershoef. Een paar minuten later was de volgende kans wel raak voor de Eindhovenaren. Elton Kabangu schoof de bal oog in oog met Jordi van Stappershoef beheerst binnen nadat Samy Bourard hem de diepte in had gestuurd.
FC Eindhoven was deze avond uitermate effectief in de afronding en zes minuten later was het alweer raak. Marcelo Lopes kopte goed binnen op aangeven van Alvin Daniëls. Voor de Portugees was het alweer het vijfde doelpunt van het seizoen.
In de aanval die hierop volgde kwamen de Eindhovenaren zelfs op 1-3.

Samy Bourard schoot van afstand hard raak onder in de hoek.
Binnen veertien minuten in de tweede helft boog FC Eindhoven een 1-0 achterstand om naar een comfortabele 1-3 voorsprong. Aan de andere kant liet FC Volendam voor het eerst van zich horen in de tweede helft. Ruud Swinkels keepte attent op een inzet van Teije ten Den.
Tien minuten voor het einde van de wedstrijd kreeg de ingevallen Elisha Sam een goede mogelijkheid om de 1-4 te maken. De centrumspits schoot na een lange solo waarbij hij drie man omspeelde op de vuisten van de keeper van FC Volendam. Tegen het einde van de wedstrijd kwam een slotoffensief van de thuisploeg niet meer van de grond waarmee FC Eindhoven de drie punten mee naar huis nam.

Volgende week staat er weer een thuiswedstrijd op het programma. FC Eindhoven neemt het in het Jan Louwers Stadion op tegen koploper FC Den Bosch. Tickets voor dit duel zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Volendam – FC Eindhoven 1-3 (1-0) 1. Nick Doodeman 1-0, 51. Elton Kabangu 1-1, 57. Marcelo Lopes 1-2, 59. Samy Bourard 1-3. Scheidsrechter: Jordy Vermeire (Bel). Gele kaart: Robin Schouten, Teije ten Den (FC Volendam) Augustine Loof, Rochdi Achenteh (FC Eindhoven). Toeschouwers: 2569.

FC Volendam: Van Stappershoef, Schouten, Evers, Baly, Betti, Visser, Doodeman, Vlak (62. Ten Den), Peters (45. Van der Moot), Deul, Berenstijn (81. John Murkin).
FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf, Van der Heyden, Essikal (80. Idzes), Daniëls, Kabangu (74. Sam), Van den Boomen, Bourard, Loof, Lopes (88. Carlone), Achenteh.

Fotografie: Johan Manders