Dikke overwinning voor Blauw-Witten!

MVV Maastricht wordt met 4-0 over de knie gelegd!

FC Eindhoven heeft in de laatste thuiswedstrijd van 2020 een klinkende overwinning geboekt op hekkensluiter MVV Maastricht. Via Iker Pozo, Pieter Bogaers, Jort van der Sande en Hugo Botermans stond er na 90 minuten een 4-0 eindstand op het scorebord.

Beide ploegen begonnen met beste bedoelingen aan de wedstrijd. Het spel golfde de eerste tien minuten op en neer, met de beste kans voor Jort van der Sande die vanuit een vrije trap van Jason Bourdouxhe in de handen van doelman Mike Havekotte kopte.
FC Eindhoven ging in de fase er na wat meer op zoek naar de openingstreffer. Jacky Donkor nam het doel van de Maastrichtenaren tweemaal onder vuur. Eerst wist de snelle buitenspeler met het hoofd de handen van Mike Havekotte wist te vinden, opnieuw op aangeven van Bourdouxhe. Na een kwartier spelen tikte de Belg naast, na een lage voorzet van Jort van der Sande.

FC Eindhoven kreeg grip op de wedstrijd en creëerde meerdere kansjes. Na een klein half uur spelen was het dan toch raak. Iker Pozo gaf de bal aan Lorenzo van Kleef, die aan de rechterkant opgestoomd was. De Hagenees trok de bal laag voor het doel, waar Iker Pozo de bal kon binnenlopen. 1-0 voor de FC!

Kort na de treffer kreeg MVV Maastricht een vrije trap op de rand van het zestienmetergebied. Joeri Schroijen, die nog in de jeugdopleiding van FC Eindhoven speelde, ging achter de bal staan maar hij schoot in de handen van Ruud Swinkels. Verder was er weinig dreiging voor beide doelen in het restant van de tweede helft, waardoor de Blauw-Witten met een 1-0 voorsprong aan de thee gingen.

De tweede helft begon met de eerste kans voor Jacky Donkor, die na een afgemeten voorzet van Joey Sleegers de bal hoog over het doel volleerde. De gasten uit Maastricht gingen in de tweede helft wat meer op zoek naar een doelpunt dan in de eerste en kreeg na een minuut of tien haar beste kans van de wedstrijd tot dan toe via Oussama Zamouri, die vanaf links naar binnen kwam en de bal richting de kruising krulde. Zijn inzet ging een metertje over en naast.

Na een uur spelen kreeg FC Eindhoven een uitgelezen mogelijkheid om de score te verdubbelen. Joey Sleegers dribbelde vanaf de linkerkant het strafschopgebied in, waar hij gevloerd werd door Tim Zeegers. Scheidsrechter Cantineau was resoluut en wees naar de stip. Lorenzo van Kleef, afgelopen maandag nog trefzeker vanaf elf meter tegen Jong Ajax, ging achter de bal staan, maar zag zijn strafschop gestopt worden door Mike Havekotte.

Enkele minuten later was het dan wel raak voor de Blauw-Witten. Na een goede opbouw kwam de bal terecht bij de opgestoomde Lorenzo van Kleef. Hij trok, net als bij de 1-0, de bal laag voor het doel. Jort van der Sande miste de bal, die uiteindelijk voor de voeten van de net ingevallen Pieter Bogaers kwam. Hij twijfelde niet en schoot beheerst de 2-0 tegen de touwen.

Bij de volgende mogelijk was het weer raak voor de Blauw-Witten. Jason Bourdouxhe draaide een vrije trap vanaf rechts in, waar Jort van der Sande met een snoekduik, via de binnenkant van de paal binnen wist te koppen: 3-0!

Na de 3-0 kwamen de Blauw-Witten niet meer in gevaar. De mannen van Ernie Brandts speelden de wedstrijd goed uit en slaagden er nog in om de 4-0 binnen te werken. Alef João stuurde Hugo Botermans de diepte in met een slim steekpassje. De spits liep, randje buitenspel, goed door en schoot de bal hard en hoog binnen en bepaalde de eindstand op 4-0.

Dankzij deze ruime zege staat FC Eindhoven op de zevende plaats in de competitie. Volgende week staat er een Brabants onderonsje op het programma, wanneer de Blauw-Witten op bezoek gaan bij FC Den Bosch. Het duel wordt gespeeld op vrijdag 18 december en begint om 18.45 uur.

FC Eindhoven – MVV Maastricht 4-0 (1-0) 28. Iker Pozo 1-0, 67. Pieter Bogaers 2-0. 73. Van der Sande 3-0, 90. Hugo Botermans 4-0. Scheidsrechter: Luca Cantineau. Gele kaart: Thomas van Bommel, Luc Mares (MVV Maastricht).
Bijzonderheden: Van Kleef mist strafschop (60.)

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Rosmalen(65. Bogaers), Pozo, De Keersmaecker (84. Jap Tjong); Donkor, Van der Sande (84. João), Sleegers (72. Botermans).

MVV: Havekotte, Salasiwa, Waem (78. Last), Mares, Zeegers; Van Acker, Deom, Zamouri(64. Delrock); Naudts, Van Bommel (46. Kostons), Schroijen.

Fotografie: Jeem Sportsphotography