Ernie Brandts: “De groep zit vol zelfvertrouwen”

Voorbeschouwing FC Eindhoven – Jong AZ

Vrijdagavond speelt FC Eindhoven een thuiswedstrijd, Jong AZ komt op bezoek aan de Aalsterweg. Vorig seizoen werd de thuiswedstrijd tegen Jong AZ met 2-1 gewonnen, dankzij twee treffers van Rigino Cicilia. De wedstrijd staat onder leiding van de debuterende scheidsrechter Rozendal.

Vorige week wist FC Eindhoven niet te winnen van Go Ahead Eagles. In De Adelaarshorst gingen de Blauw-Witten met 3-0 onderuit in Deventer. De doelpunten werden gemaakt door Sam Beukema, Jacob Mulenga en Bas Kuipers. Hoofdtrainer Ernie Brandts vond de uitslag geflatteerd: “In de eerste helft hebben we vier grote kansen gehad en niet gescoord. Go Ahead kreeg ook vier kansen en maakt er drie. En bij de 1-0 hadden wij een strafschop moeten krijgen, dat was duidelijk te zien op TV. Dan wordt het wel een andere wedstrijd, uiteindelijk denk ik dat we die wedstrijd niet hadden hoeven verliezen.”

De tegenstander van vandaag kent een matige start met twee overwinningen en een gelijkspel in de eerste acht duels. Het duel tegen De Graafschap sprong het meest uit het oog. Deze wedstrijd wisten de Alkmaarse beloften met maar liefst 7-3 te winnen in eigen huis. De andere overwinning werd geboekt bij Jong FC Utrecht, waar Jong AZ met 1-2 wist te winnen. Afgelopen maandag gingen de beloften hard onderuit tegen FC Volendam. Op het eigen AFAS Trainingscomplex in Wijdewormer werd met 2-6 verloren. Belangrijke namen aan de kant van de Alkmaarders zijn Mohamed Taabouni en Thijs Oosting. De 18-jarige Taabouni was tot nu toe goed voor zeven doelpunten en twee assists in de Keuken Kampioen divisie. De twee jaar oudere Oosting scoorde er tot nu toe vier en gaf ook vier assists.

In de historie speelden Jong AZ en FC Eindhoven zes keer tegen elkaar. Vier keer wonnen de Blauw-Witten, twee keer werd er verloren. Het vorige onderlinge duel werd op 24 februari gespeeld. Op bezoek bij de beloften wist FC Eindhoven met 2-4 te winnen, nadat er met een comfortabele 1-4 tussenstand gerust werd. De doelpunten kwamen in deze wedstrijd van Samy Bourard, Justin Ogenia en tweemaal Rigino Cicilia.

De groep van Ernie Brandts kijkt met vertrouwen vooruit: “De groep zit vol vertrouwen. Tegen Jong AZ thuis gaan we gewoon voor de winst. Jong AZ heeft altijd goede spelers, spelers die klaargemaakt worden voor het 1e elftal. Dan weet je wat je kunt verwachten, ze zijn wel jeugdig en getalenteerd en hebben weinig ervaring. Daar moeten wij gebruik van maken.”

De wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, Van Son, Vermeer, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Donkor, João, Bogaers, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.

Nieuweling Jacky Donkor over zijn eerste weken in het Blauw-Wit en een vooruitblik op FC Eindhoven – Jong AZ.