Ernie Brandts: “Traditioneel lastige wedstrijd in Oss”

Voorbeschouwing TOP Oss – FC Eindhoven

Vrijdag staat de uitwedstrijd tegen TOP Oss op het programma. In de avond zal er in het Frans Heesen Stadion om 21:00 uur afgetrapt worden. In Oss zal het team van Ernie Brandts het goede begin van de week een vervolg willen geven, na de winstpartij van afgelopen maandag. De wedstrijd van morgen staat onder leiding van scheidsrechter Hensgens en is live te zien op FOX Sports 1!

Maandagavond werd er in eigen huis met 5-1 gewonnen van FC Dordrecht. Na een goed begin van de wedstrijd stonden onze Blauw-Witten met de rust al met 3-0 voor. Na een kwartiertje gespeeld te hebben scoorde Mawouna Amevor met een kopbal de 1-0. Deze score werd na 37 minuten spelen verdubbeld door Hugo Botermans, die na een slimme pass van Jort van der Sande de bal in het Dordtse doel schoot. Brian de Keersmaecker zorgde enkele minuten later met zijn eerste doelpunt in het Blauw-Wit voor de 3-0. Na goed werk van Hugo Botermans schoot de jonge Belg hard binnen, op aangeven van Jort van der Sande.

FC Dordrecht schoot uit de startblokken in de tweede helft, wat direct de aansluitingstreffer opleverde via Kevin Vermeulen. Na een klein uur spelen was Van der Sande niet de aangever, maar de afmaker. De spits kreeg op de rand van het strafschopgebied de bal van Jacky Donkor en schoot de 4-1 tegen de touwen. In de rust was Joey Sleegers ingevallen. Hij deed vijf minuten voor tijd nog een duit in het zakje en scoorde op aangeven van wederom Jort van der Sande, na een jaar blessureleed weer eens voor FC Eindhoven. Hierdoor wist FC Eindhoven, net als vorig jaar, met 5-1 te winnen van FC Dordrecht. Een dikverdiende zege volgens trainer Ernie Brandts: “We hadden moeite met scoren maar toch maakten we er vijf. Dat hadden er ook meer kunnen zijn dus dat geeft voldoende vertrouwen richting de volgende wedstrijden. Het meest tevreden ben ik dan ook over het spel wat we hebben laten zien. We creëerden veel kansen en je zag dat de spelers elkaar goed wisten te vinden.”

De ploeg van trainer Klaas Wels, TOP Oss, staat op een 17e plek in de Keuken Kampioen Divisie. Toch is het een ploeg die niet onderschat mag worden volgens Ernie Brandts: “TOP Oss is een ploeg die wil voetballen, het is niet meer zo dat ze de bal maar naar voren schieten om maar te proberen om voor de goal te komen. Individueel hebben ze ook genoeg kwaliteiten in huis. Traditioneel hebben we het als FC Eindhoven ook altijd lastig in Oss, dat is ook wel gebleken de afgelopen jaren. Het is tijd om daar verandering in te brengen. We zullen vanaf het begin te tegenstander vast moeten zetten. Er zullen ook momenten zijn waarin we terug moeten zakken om vervolgens gebruik te maken van de ruimtes die er dan vallen.” De voorgaande vier edities in Oss gingen verloren voor de Blauw-Witten. Vorig seizoen werd het 3-1 voor de Ossenaren. Namens FC Eindhoven scoorde Kaj de Rooij. In de voorbereiding op dit seizoen wist FC Eindhoven wel in Oss te winnen. Alef João en Hugo Botermans (2x) zorgden in augustus voor een comfortabele 3-0 overwinning.

De wedstrijd tegen TOP Oss is voor Jason Bourdouxhe een weerzien met zijn oude ploeg. Jason Bourdouxhe speelde in het seizoen 2019/2020 voor de club uit Oss, voordat hij op de laatste dag van de meest recente transferperiode naar FC Eindhoven kwam.

De wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, Van Son, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Huybers, Donkor, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.

Interview met Jort van der Sande over de laatste wedstrijd tegen FC Dordrecht en over de aankomende wedstrijd tegen TOP Oss.