FC Eindhoven boekt monsterzege in Utrecht

Blauw-Witten boeken grootste uitoverwinning in betaalde voetbal

Ruim 45 meegereisde supporters zagen op Sportcomplex Zoudenbalch FC Eindhoven drie punten behalen tegen Jong FC Utrecht. Op bezoek bij de Domstedelingen won FC Eindhoven met ruimte cijfers. 0-6!

FC Eindhoven begon de wedstrijd met druk naar voren en na zeven minuten spelen leverde dat de eerste kans op. Barnabás Rácz werd bereikt en schoot op doel, maar zijn schot werd tot hoekschop verwerkt. Die leverde een nieuwe corner, die wel succesvol werd. Joey Sleegers gooide vanaf links de bal voor het doel, waar Mawouna Amevor boven alles en iedereen uittorende. De aanvoerder kopte knap binnen, waarmee hij zijn rentree in de basis bekroonde met een doelpunt: 1-0 voor FC Eindhoven!

In de fase na de openingstreffer ging FC Eindhoven op zoek naar mogelijkheden om de score uit te breiden. Na een kwartier spelen gebeurde dat ook en opnieuw uit een corner. Weer was het Joey Sleegers met de voorzet, maar ditmaal was Van der Sande afmaker. De spits dook op bij de eerste paal, en knikte de bal in de verre hoek: 2-0!

FC Eindhoven bleef druk zetten op de beloftenploeg van FC Utrecht en kwam, via onder andere Joey Sleegers, in de buurt van een doelpunt. Dat doelpunt kwam er na 24 minuten ook via Brian de Keersmaecker. De Belg haalde van afstand verwoestend uit en tekende vanaf ruim twintig meter voor de derde treffer aan Eindhovense kant.

De Blauw-Witten waren heer en meester op Sportcomplex Zoudenbalch en waren na een klein half uurtje spelen zelfs vlak bij een vierde treffer. Een vrije trap van Joey Sleegers kwam achterin bij Amevor terecht. De centrumverdediger legde de bal in een beweging voor het doel, waar Collin Seedorf klaarstond om met een zweefduik de bal binnen te koppen. Zijn poging ging rakelings naast.

Uit de corner die enkele ogenblikken later volgde, was het weer raak, middels hetzelfde recept als bij de 2-0. Hoekschop Sleegers, kopbal van Van der Sande bij de eerste paal. FC Eindhoven was dodelijk effectief uit hoekschoppen op Sportcomplex Zoudenbalch en ging met een voorsprong van vier doelpunten aan de thee.

In de tweede helft kwam Jong FC Utrecht beter voor de dag dan in de eerste. De beloftenploeg creëerde haar eerste twee kansjes. Toch was de eerste echte kans voor FC Eindhoven. Joey Sleegers dribbelde vanaf links naar binnen en zocht de verre hoek. Zijn poging trof geen doel. FC Eindhoven bleef aanzetten en zoeken naar de volgende treffer. Na een klein uurtje spelen was het wederom Joey Sleegers die het doel van de Domstedelingen onder vuur nam. De opgestoomde Valentino Vermeulen ontving de bal in de loop, zette vroeg voor en de buitenspeler dook voor zijn man om de bal op doel te tikken. In de rechterhoek vond zijn poging de linkerhand van doelman De Keijzer, die de bal tot corner verwerkte.

Na ruim een uur wisselde Rob Penders tweemaal. Joey Sleegers en Barnabás Rácz verlieten het veld en werden vervangen door Enrico Hernández en Jasper Dahlhaus. Beide heren stonden nog geen minuut in het veld, toen Hernández op ruim twintig meter van het doel de bal wist te onderscheppen. De El Salvadoraans international leverde de bal in bij Brian De Keersmaecker, die de bal in een keer doortikte op Dahlhaus. De buitenspeler nam aan en schoot eenvoudig de 0-5 in de hoek. Zo drukten de invallers direct hun stempel op de wedstrijd.

Een treffer kwam er in de slotfase nog bijna voor Jong FC Utrecht. Ayman Sellouf haalde vanaf de zestien uit met rechts, maar schoot op de paal. In de rebound was het Culhaci met de poging, maar deze werd gestuit door Maarten Peijnenburg.

De tegentreffer kwam er niet, maar de voorsprong werd nog wél een keer uitgebreid. Na goed voorbereidend werk van de ingevallen Jordy Huybers, wist Enrico Hernández uit te halen na een afgeslagen voorzet. Zijn inzet werd in eerste instantie gekeerd door Fabian de Keijzer, maar de rebound van dichtbij door Valentino Vermeulen was onhoudbaar voor de sluitpost. Het betekende de eerste seizoenstreffer van de verdediger.

Zodoende boekte FC Eindhoven haar grootste uitoverwinning ooit in een officiële wedstrijd. Volgende week komt FC Dordrecht op zaterdagmiddag bezoek aan de Aalsterweg. De ontmoetingen met de Dordtenaren staan de laatste jaren garant voor veel doelpunten! Kaartjes voor deze wedstrijd scoor je hier!

Jong FC Utrecht – FC Eindhoven 0-6 (0-4) 8. Mawouna Amevor 0-1, 15. Jort Van der Sande 0-2, 24. Brian de Keersmaecker 0-3, 30. Jort van der Sande 0-4, 65. Jasper Dahlhaus 0-5, 86. Valentino Vermeulen 0-6. Scheidsrechter: Jesse Rozendal. Gele kaart: Nick Venema (Jong FC Utrecht). Aantal toeschouwers: 325.

Jong FC Utrecht: De Keijzer; Eersteling, Huizing, Culhaci, Van den Hoek (73. El Barjiji); Ikeshita (83. Bonsu), Maddy (46. Rijks), Van den Berg; Venema (73. Sanches Fernandes), El Azrak, Alou (62. Sellouf).

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Seedorf, Peijnenburg, Amevor, Bogaers; Van Son (69. Van Rosmalen), De Keersmaecker (76. Huybers); Rácz (64. Dahlhaus), Van der Sande (69. De Meij), Sleegers (64. Hernández).

Fotografie: Proshots | Remko Kool