Directeur Anil Badloe is duidelijk

‘Ik weiger dit te geloven’

Gisteren maakte de KNVB bekend dat de Eredivisie Zaalvoetbal niet meer wordt hervat. Vanwege de verlengde coronamaatregelen zou er te weinig tijd zijn om de competitie uit te spelen. Wel is er nog hoop op play-offs en volgens algemeen directeur Anil Badloe zijn er genoeg redenen om dit te verwezenlijken.

NOC/NSF
Anil Badloe geeft aan dat volgens de NOC/NSF de competitie hervat mag worden onder voorwaarden zoals testen. Deze voorwaarden zijn reeds doorgenomen met de eredivisieclubs. ‘Het is te organiseren op een verantwoorde manier. Basketbal is bijvoorbeeld ook een binnensport en is inmiddels wel weer begonnen.’

EK 2022
In 2022 vindt het EK plaats in Groningen en Amsterdam. ‘De zaalvoetbalsport kan zich profileren door een play-offs event weg te zetten en hier via nationale media aandacht voor te krijgen, vooral met het oog op het EK in eigen land. Daarnaast hebben de spelers van het nationaal team met een play-offs extra momenten om zich fit te houden en voor te bereiden richting het EK’, zegt Badloe.

Clubs positief
FC Eindhoven directeur Badloe geeft aan dat het bestuur van een aantal andere clubs zich ook hebben uitgesproken: ‘Tijdens de laatste bijeenkomst in februari hebben ASV LEBO, Hovocubo en Tigers Roermond positief gereageerd en hebben aangegeven te willen voetballen.’

Ticket UEFA Champions League Futsal
Aan het einde van het seizoen zal er één Nederlandse club het recht op deelname aan de UEFA Champions League Futsal moeten krijgen. Normaal gesproken is dit de kampioen van de Eredivisie Zaalvoetbal. Vorig jaar werd dit bepaald op basis van een ranking gemaakt nadat de competitie was stopgezet. ‘Deelname aan de UEFA Champions League Futsal, dient altijd plaats te vinden op basis van sportieve gronden. Zeker als deze mogelijkheden binnen handbereik zijn en de clubs hier achter staan’, verhaalt de algemeen directeur.

Over het toewijzen van het ticket dat recht geeft op deelname aan de UEFA Champions League Futsal via ranking zegt Badloe het volgende: ‘Mocht er een club aangewezen moeten worden via een ranking dat naar het grootste Europese toernooi gaat, dan zou FC Eindhoven op basis van de laatste 10 jaren op nummer 1 staan. FC Eindhoven is ook historisch de meest succesvolle club van Nederland.’

‘De KNVB kan zelf invulling geven aan de manier waarop de play-offs gespeeld gaat worden. Als de KNVB alsnog zou besluiten om op niet-sportieve gronden een deelnemer voor de UEFA Champions League Futsal aan te wijzen, dan declasseert het zichzelf en het hele Nederlands zaalvoetbal. Dit zou betekenen dat de KNVB, met alle benodigde tools in handen, niet capabel genoeg is om een play offs te organiseren. Ik weiger dit te geloven’, besluit Badloe.