FC Eindhoven herstelt zich tegen Telstar

Blauw-Witten winnen met 4-1

FC Eindhoven heeft de ‘Klassieker van de Eerste Divisie’ tegen Telstar winnend afgesloten. In eigen huis werd de club uit Velsen-Zuid met 4-1 verslagen. De doelpunten werden gemaakt door Samy Bourard (2x), Joey Sleegers en Collin Seedorf.

De wedstrijd begon rustig met een aantal kleine kansen voor beide teams. De eerste grote kans van de wedstrijd was voor FC Eindhoven. Nadat de bal met een gelukje voor de voeten viel van Rigino Cicilia wist keeper Anthony Wolfs van dichtbij redding te brengen in de korte hoek.
Het eerste gevaarlijke moment voor het doel van Ruud Swinkels was na twintig minuten spelen. Na een goede actie aan de zijkant werd Glynor Plet vrij voor de goal gezet, maar de spits wist deze grote kans niet te benutten.

Na ruim een half uur spelen zette Samy Bourard FC Eindhoven op voorsprong. De Belg werd door een steekbal van Joey Sleegers vrij voor de keeper gezet en rondde rustig af. Snel na het openingsdoelpunt volgde er weer een grote kans voor de Blauw-Witten. Een gevaarlijke voorzet van Samy Bourard werd niet benut. Rigino Cicilia en Kaj de Rooij liepen elkaar in de weg waardoor geen van beiden kon afronden.
Vlak voor rust verdubbelde FC Eindhoven de voorsprong. Nadat Marcelo Lopes goed doorzette, leverde hij de bal perfect af bij Joey Sleegers die de bal vervolgens eenvoudig binnen tikte. Aan het einde van de eerste helft kregen de mannen van Ernie Brandts via Rigino Cicilia en Kaj de Rooij nog kansen op de 3-0. Beide ploegen zochten de kleedkamer op met een ruststand van 2 tegen 0.

Na vijf minuten spelen in de tweede helft ging de bal op de stip na een overtreding van Jay Idzes op de rand van de zestien. Ruud Swinkels wist de penalty te stoppen en zo een vroege tegentreffer te voorkomen. De goalie stopte hiermee zijn veertiende strafschop in Eindhovense dienst.
Snel na de gemiste strafschop wist FC Eindhoven het doel wel te vinden. Een perfecte voorzet van Kaj de Rooij werd bij de tweede paal door Samy Bourard binnen gevolleerd. Hiermee hadden de Blauw-Witten al vroeg in de tweede helft een comfortabele voorsprong te pakken.

FC Eindhoven bleef vervolgens het spel maken en de kansen creëren. Na een goede actie van Rigino Cicilia schoot Samy Bourard net naast. Met nog iets meer dan een kwartier op de klok deed Telstar iets terug. Anthony Berenstein zijn schot van afstand werd van richting veranderd en rolde buiten bereik van Ruud Swinkels het doel in.
Nadat er een poosje geen kansen zijn geweest voor beide ploegen, werd de marge weer drie. Collin Seedorf is het eindstation van een mooie aanval die hij zelf opzette. Van dichtbij wist hij de bal onder doelman Anthony Swolfs door te schuiven en zette hij de 4-1 eindstand op het scorebord.

Volgende week vrijdag speelt FC Eindhoven op Sportpark De Toekomst in Amsterdam tegen Jong Ajax, aanvang 20.00 uur.
Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar fceuitkaarten.nl.

FC Eindhoven 4-1 (2-0) 32. Samy Bourard 1-0, 42. Joey Sleegers 2-0, 55. Samy Bourard 3-0, Anthony Berenstein 3-1, 82. Collin Seedorf 4-1. Scheidsrechter: Martin van den Kerkhof. Geel: Samy Bourard, Karim Essikal (FC Eindhoven), Anthony Swolfs, Senne Lynen, Elayis Tavsan (Telstar). Aantal Toeschouwers: 1934.
51. Bijzonderheid: Ruud Swinkels stopt een strafschop van Senne Lynen.

FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Biemans, Idzes; Essikal, Bourard (88. Van Den Eijnden), De Rooij (85. Makasi); Lopes (77. Daniëls), Cicilia, Sleegers.
Telstar: Swolfs; Sno, Korpershoek, Ben Amar, Berenstein; Mcguane, Lynen (63. Van Doorm), Gilmour; Tavsan (78. Bronkhorst), Plet, Kharchouch (46. Rashaan).

Fotografie: Johan Manders