FC Eindhoven komt tekort tegen Go Ahead Eagles

FC Eindhoven verliest met 0-2 in eigen huis

Vrijdagavond stonden de mannen van Ernie Brandts tegenover Go Ahead Eagles. In het Jan Louwers Stadion was het elftal uit Deventer te sterk voor de Blauw-Witten en verloor FC Eindhoven met 0-2.

Bij FC Eindhoven ontbrak wederom een groep spelers. Jens van Son, Iker Pozo en Joey Sleegers vielen maandag tegen Jong AZ uit en waren niet op tijd fit om deel uit te kunnen maken van de wedstrijdselectie. Ook voor nieuwkomers Collin Seedorf en Jasper Dahlhaus kwam deze wedstrijd nog te vroeg.

Het eerste wapenfeit van de wedstrijd kwam van de kant van Go Ahead Eagles. Sam Hendriks kwam door via de linkerkant, maar werd op tijd gestopt door Valentino Vermeulen. Niet veel later kregen de Eagles wederom een kans, linksachter Bas Kuipers zag zijn schot echter voorlangs gaan. Twee minuten later deden de Blauw-Witten wat terug. Hugo Botermans kreeg een schietkans in de zestien van Go Ahead Eagles, maar zijn schot miste kracht waardoor Eagles-doelman Jay Gorter de bal makkelijk kon oprapen.

Na ruim een kwartier kreeg Go Ahead Eagles opnieuw een grote kans. Uit een verre inworp kreeg Bradly van Hoeven alle vrijheid om uit te halen, maar ook zijn schot miste kracht. Kort hierna moest doelman Ruud Swinkels redding brengen op een volley van opnieuw Bradly van Hoeven.

Na iets meer dan een halfuur probeerde Jort van der Sande het net te vinden met een schot van net buiten het zestienmetergebied, maar deze bal was een prooi voor doelman Gorter.

Vlak voor rust was het dan toch raak voor Go Ahead Eagles. Centrale verdediger Sam Beukema besloot vanaf een meter of 25 uit te halen en met succes: de bal zeilde met een rotvaart naast Ruud Swinkels af, 0-1 voor de ploeg uit Deventer.

Dezelfde 22 namen begonnen aan de tweede helft in het Jan Louwers Stadion. Kort na rust kreeg FC Eindhoven direct een goede kans. Spits Jort van der Sande kon inkoppen, maar zijn kopbal ging enkele meters naast het doel van Jay Gorter. Niet veel later moest Flor van den Eynden de strijd staken na een fel duel aan de zijkant. De van zijn blessure herstelde Bart Biemans kwam erin voor de rechtsachter.

Rond het uur verdubbelde de ploeg uit Deventer de voorsprong. Na een kort genomen hoekschop van Bas Kuipers stond aanvaller Antoine Rabillard vogelvrij bij de tweede paal en kon hij de bal binnen knikken. Kort hierna hadden de Blauw-Witten een strafschop kunnen krijgen nadat Maarten Peijnenburg werd neergehaald door doelman Jay Gorter, maar scheidsrechter Nagtegaal vond het contact te licht.

Met nog net iets meer dan een kwartier op de klok kregen de Eagles opnieuw een kans via linksback Bas Kuipers maar hij schoot de bal, net als in de eerste helft, voorlangs. Hierna kreeg FC Eindhoven een mogelijkheid via een vrije trap. Brian de Keersmaecker vuurde een listige ‘zwabberbal’ richting het doel van Go Ahead Eagles, maar deze bal kuste de lat en ging zo over. Meteen hierna kreeg FC Eindhoven nog een grote kans. Het was opnieuw Jort van der Sande die kon inkoppen, maar ook nu miste zijn kopbal richting.

Met nog minder dan een kwartier te gaan kreeg Go Ahead een kopkans. De net ingevallen Julliani Eersteling kopte echter over. Tien minuten voor tijd kreeg de ploeg van Kees van Wonderen wederom een enorme kans. Nadat FC Eindhoven de bal niet weg kon werken uit de eigen zestien had Jacob Mulenga hem voor het inschieten, maar Ruud Swinkels kon de bal net voor de lijn keren.

Het slotoffensief van de Blauw-Witten begon met een kans voor Alef João, maar zijn schot mistte richting en vaart en kon daardoor makkelijk weggewerkt worden. Kort hierna kreeg Jort van der Sande nog een kopkans, maar de poging ging ditmaal niet naast, maar over het doel van Jay Gorter.

De wedstrijd ging hierna als een nachtkaars uit met als eindstand 0-2 voor de ploeg uit Deventer. Aankomende vrijdag reist de ploeg van Ernie Brandts af naar Breda, waar NAC Breda de tegenstander is om 21:00 uur in het Rat Verlegh Stadion.

FC Eindhoven – Go Ahead Eagles 0-2 (0-1) 44. Sam Beukema (0-1). Antoine Rabillard (0-2). Scheidsrechter: Marc Nagtegaal. Gele kaart: Maarten Peijnenburg (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 0.

FC Eindhoven: Swinkels; Van den Eynden (56. Biemans), Vermeulen, Amevor, Bourdouxhe; Peijnenburg (83. De Meij), Bogaers, De Keersmaecker; Botermans (61. Jap Tjong), Van der Sande, João

Go Ahead Eagles: Gorter, Beukema, Kuipers, Idzes, Brouwers, Rabillard (64. Mulenga), Eyibil (75. Eersteling), Hendriks (64. Botos), Van Hoeven (90. Eddahchouri), Lucassen, Bakker

Fotografie: Jeem Sportsphotography