FC Eindhoven op bezoek in de Flevopolder

Aanstaande vrijdag reist FC Eindhoven af naar Almere voor het treffen met de plaatselijke City FC. Een voor FC Eindhoven traditioneel lastig uitduel.

Afgelopen vrijdag had FC Eindhoven tegen Jong AZ slechts 19 seconden nodig om tot de einduitslag te komen. De eerste aanval van de wedstrijd was direct raak. Op de helft van de tegenstander werd het balbezit heroverd door Jens van Son, die Barnabás Rácz aanspeelde. De Hongaarse dribbelaar zette een fraaie combinatie op met Jort van der Sande, die op zijn beurt een afgemeten voorzet in huis had op Joey Sleegers. De buitenspeler kwam los van zijn verdediger en kon de bal tegen de touwen koppen. In het verloop van de wedstrijd kregen beide ploegen nog doelkansen, waarin FC Eindhoven de overhand had. Gescoord werd er niet meer, waardoor de Blauw-Witten zich wisten de revancheren ten opzichte van de 2-0 nederlaag in Venlo van de week ervoor. Door deze overwinning staat FC Eindhoven stevig in het linkerrijtje op een zevende plaats.

Tegenstander Almere City FC kent tot nu toe een teleurstellend seizoen. De ploeg begon met hoge verwachtingen aan het seizoen, maar is na zeventien wedstrijden terug te vinden op plek 18. De nummer vier van de vorige voetbaljaargang wist in de laatste twaalf wedstrijden slechts één keer te winnen, uit bij Helmond Sport. Mede door de aanhoudende slechte resultaten besloot de club in goed overleg wegen te scheiden met trainer Gertjan Verbeek. De ervaren oefenmeester stond pas sinds de zomer bij de club uit Flevoland aan het roer. Assistent Tim Bakens neemt tijdelijk de honneurs waar, maar wist in zijn eerste duel op de bank als hoofdtrainer het tij nog niet te keren voor Almere City FC. Afgelopen maandag verloor de ploeg met 3-0 aan De Oude Meerdijk tegen FC Emmen.

Ondanks de verschillen op de ranglijst is de uitwedstrijd in het Yanmar Stadion altijd lastig voor FC Eindhoven. De laatste overwinning in Almere dateert van 12 december 2016, toen het FC Eindhoven van Mitchell van der Gaag met 1-2 wist te winnen. Doelpunten aan Eindhovense zijde werden gescoord door Jinty Caenepeel en Anthony van den Hurk. Vorig seizoen eindigde het uitduel in Almere in een doelpuntloos gelijkspel.

De wedstrijd van vrijdag is een speciale voor Jens van Son. De routinier zal zijn 250e wedstrijd voor FC Eindhoven gaan spelen. Almere City FC – FC Eindhoven is live te volgen via het schakelkanaal van ESPN en vanaf 19:45 uur via Radio FCE op YouTube. De scheidsrechter van dienst is Rob Dieperink.