FC Eindhoven sluit seizoen af met gelijkspel

Wedstrijd met drie debutanten en rentree Jarno Janssen eindigt in 2-2

Op woensdag 12 mei speelde FC Eindhoven haar laatste wedstrijd van het seizoen. In het Jan Louwers Stadion moesten de Blauw-Witten het opnemen tegen Jong FC Utrecht. In een wedstrijd met twee gezichten openden de Eindhovenaren flitsend en nam het een 2-0 voorsprong, die het niet wist vast te houden: 2-2.

De Eindhovenaren begonnen met een sterk gewijzigde opstelling aan de wedstrijd. Er was plaats ingeruimd voor twee basisdebutanten, Joey van Casand en Naoufal Azzagari. Van Casand startte op linksback, waar hij de geblesseerde Jason Bourdouxhe verving. Azzagari mocht op rechtsbuiten beginnen op de plaats van Jasper Dahlhaus. Het centrum van de verdediging werd gevormd door Valentino Vermeulen en Bart Biemans. Zij vervingen de geschorste Peijnenburg en Amevor. Ook op de bank was er een debutant te vinden. Marco Overdevest, speler uit de FCE Randstad Academy, zat voor het eerst bij de wedstrijdselectie. Jarno Janssen maakte na maar liefst 453 dagen van afwezigheid ook zijn rentree in de wedstrijdselectie.

De wedstrijd was nog maar net begonnen of FC Eindhoven kwam al op voorsprong in het Jan Louwers Stadion. Na een fout in de opbouw van de Utrechtse defensie profiteerde Jort van der Sande zoals een echte spits dat hoort te doen. Hij omspeelde doelman Fabian de Keijzer en schoot de bal tegen de touwen, 1-0. De Eindhovenaren hielden niet op. Valentino Vermeulen scoorde een weergaloos doelpunt. Uit een hoekschop kreeg de verdediger de bal en met een halve omhaal schoot hij de bal met een boog aan de binnenkant in het zijnet. Zo stond er na amper vijf minuten spelen al een 2-0 tussenstand op het scorebord.

Kort hierna kregen de Blauw-Witten om de scoren nog verder uit te breiden, maar de voorzet van Jort van der Sande was net te scherp. Na precies een kwartier spelen dacht de spits van FC Eindhoven zijn tweede van de avond te hebben gemaakt, maar zijn doelpunt werd terecht afgekeurd wegens een handsbal. Het duurde even voordat de eerste kans voor de Domstedelingen genoteerd kon worden. Na een halfuur kregen zij een goede kans via Davy van den Berg, maar Ruud Swinkels redde stijlvol. De ploeg van Ab Plugboer scoorde hierna, maar ook zij zagen hun doelpunt terecht afgekeurd worden.

Met nog vijf minuten te spelen deed Jong FC Utrecht wat terug. Via een ingestudeerde vrije trap kwam Mees Rijks vrij en die kopte de bal achter Ruud Swinkels, 2-1. Luttele minuten later kreeg Jort van der Sande nogmaals de kans op zijn tweede van de avond, maar zijn kopbal miste net de juiste richting. Door deze gemiste kans ging FC Eindhoven de rust in met een 2-1 voorsprong.

De Eindhovenaren begonnen ongewijzigd aan de tweede helft. Het waren de bezoekers die iets sterker uit de kleedkamer kwamen, maar echt grote kansen bleven uit. Na ongeveer een kwartier kreeg de jonge Naoufal Azzagari de kans om het verschil weer twéé te maken, maar de poging was een prooi voor de goalie van de beloften uit Utrecht. Het waren de Domstedelingen die hierna wel doel wisten te treffen. Invaller Derensili Sanches Fernandes kon de bal eenvoudig achter Ruud Swinkels schieten, 2-2.

Na zeventig minuten was het tijd voor de derde debutant van de avond. De ene debutant, Joey van Casand, werd wegens een blessure vervangen door een andere debutant, Miano van den Bos. Vijf minuten later was er een heuglijk moment voor Jarno Janssen aangebroken. Na een lange revalidatie van zijn derde kruisbandblessure mocht de verdediger invallen op de plek van Bart Biemans.

In de slotminuten van de tweede helft kreeg invaller Lorenzo van Kleef nog een levensgrote kans om zich tot matchwinner te kronen, maar zijn kopbal schampte de paal. Kort hierna kregen de Domstedelingen ook nog een kans, maar deze bal werd geblokt door de Eindhovense defensie. Scheidsrechter Rozendal besloot drie minuten later het laatste fluitsignaal van het seizoen 2020-21 door het Jan Louwers Stadion te laten klinken.

Voor de Eindhovenaren komt er een einde aan een wisselvallig seizoen. Met een hele sterke eerste seizoenshelft en een omgekeerde tweede seizoenshelft zijn de Blauw-Witten uiteindelijk op een teleurstellende vijftiende plaats geëindigd.

FC Eindhoven – Jong FC Utrecht 2-2 (2-1) 3. Jort van der Sande 1-0, 5. Valentino Vermeulen 2-0, 42. Mees Rijks 2-1, 64. Derensili Sanches Fernandes (2-2). Scheidsrechter: Jesse Rozendal. Gele kaart: Naoufal Azzagari, Jens van Son (FC Eindhoven), Raymond Huizing (Jong FC Utrecht)

FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf, Vermeulen, Biemans (81. J. Janssen), Van Casand (74. Van den Bos); Van Rosmalen (81. Dahlhaus), Van Son, Pozo (66. Van Kleef); Azzagari (66. Donkor), Van Der Sande, Sleegers.

Jong FC Utrecht: De Keijzer, Huizing, Kluivert, Culhaci, Hoogma (60. Lottin), Alou (81. Van Der Kust), Van Den Berg, Hilterman, Rijks (60. Sanches Fernandes), Balk (46. Velanas), Meissen (20. Pabai).

Fotografie: Jeem Sportsphotography