FC Eindhoven swingt na rust voorbij FC Dordrecht

Marcelo Lopes (3x), Branco van den Boomen en Joey Sleegers scoorden

Na de overwinning van vorige week wist FC Eindhoven in haar eerste thuiswedstrijd opnieuw te winnen. In het Jan Louwers Stadion werd FC Dordrecht met 5-1 verslagen. Marcelo Lopes (3x), Branco van den Boomen en Joey Sleegers zorgden voor een 5-0 stand, waarna Pedro Marques vlak voor tijd iets terug deed.

Vorig seizoen werden de Dordrechtenaren in het Jan Louwers stadion met 8-1 verslagen. De lat werd daarmee voor dit jaar erg hoog gelegd. Toch wisten de Eindhovenaren het kunstje nog maar eens dunnetjes over te doen en wonnen de wedstrijd met 5-1.

De Blauw-Witten schoten direct na het eerste fluitsignaal uit de startblokken. FC Dordrecht gaf veel ruimte weg achterin waardoor Marcelo Lopes in de eerste minuut van de wedstrijd al een gigantische kans kreeg. Na een goede bal van Jort van der Sande schoof hij de bal helaas maar net naast het doel.
Vervolgens kwam ook FC Dordrecht steeds beter in de wedstrijd en dat uitte zich in verschillende mogelijkheden voor de uitploeg. Pedro Marques wist de bal vanuit een volley op goal te schieten, maar Ruud Swinkels maakte een knappe redding waardoor de stand gelijk bleef.

Daarna waren de Blauw -Witten weer aan zet. Na een goede voorzet van Branco van den Boomen kreeg Jort van der Sande de opgelegde kans op de 1-0, maar zijn kopbal ging rakelings naast het doel. Het spel bleef over en weer gaan en ook de gasten uit Dordrecht kregen kansen. Zo leek Jeremey Cijntje na een goede steekbal buitenspel te staan, maar het spel mocht door van scheidsrechter Joey Kooij. FC Eindhoven kwam goed weg doordat de bal naast het doel werd geschoten.

Ook FC Eindhoven bleef jagen op de openingstreffer. Branco van den Boomen knalde in de 25ste minuut een afvallende bal van buiten de zestien richting het doel, zijn inzet werd nog aangeraakt en vloog vervolgens maar net over de lat.
In de laatste vijftien minuten van de eerste helft kreeg FC Eindhoven steeds meer de overhand in de wedstrijd. In de 45ste minuut wierp dit overwicht uiteindelijk zijn vruchten af. Na een voorzet van Joey Sleegers kon Marcelo Lopes de bal tegen de touwen werken en zette daarmee FC Eindhoven op een 1-0 voorsprong.

FC Dordrecht kwam scherp uit de kleedkamer en zocht meteen het doel van Ruud Swinkels. Toch waren het de Eindhovenaren die al vrij snel weer het doel van de Dordrechtenaren wisten te vinden door een prachtige goal van Branco van den Boomen. De aanvoerder van de Blauw-Witten volleerde de bal in de 55ste minuut vanuit een moeilijke hoek naast de Dordrechtste doelman Ramon ten Hove en breidde daarmee de voorsprong uit naar 2-0.
Nog geen zeven minuten later was het alweer raak. Een prachtige steekbal van Joey Sleegers lanceerde Marcelo Lopes. Die liet de Dordrechtste keeper gemakkelijk te omspelen om vervolgens de stand op 3-0 te brengen. In de 63ste minuut liet Joey Sleegers opnieuw zijn klasse zien met een individuele actie richting het doel van de uitploeg. De aansluitende corner werd door Valentino Vermeulen in de handen van Ramon ten Hove gekopt.
Niet veel later mocht Joey Sleegers opnieuw alleen naar het Dordrechtste doel toe lopen. De sluitpost van de uitploeg doet nog wel een poging, maar weet de inzet niet te keren waardoor de voorsprong nog verder werd uitgebouwd tot 4-0.

Het leek maar niet op te kunnen voor FC Eindhoven. Na een mislukte corner van FC Dordrecht kan de thuisploeg snel schakelen door een counter van de bovenste plank. Een steekbal zette Marcelo Lopes opnieuw één-op-één met de keeper en ook deze keer belandde de bal in het net: 5-0.
Ondanks de doelpuntenregen van de Eindhovenaren wist FC Dordrecht toch nog iets terug te doen. Pedro Marques kon de bal gemakkelijk binnen koppen waardoor de uiteindelijke stand op 5-1 kwam.

Volgende week speelt FC Eindhoven de tweede uitwedstrijd van het seizoen tegen FC Den Bosch in stadion De Vliert. Tickets zijn verkrijgbaar via https://www.fceuitkaarten.nl/shop/

FC Eindhoven – FC Dordrecht 5-1 (1-0) 45. Marcelo Lopes 1-0, 55. Branco van den Boomen 2-0, 62. Marcelo Lopes 3-0, 70. Joey Sleegers 4-0, 80. Marcelo Lopes 5-0. Scheidsrechter: Joey Kooij. Geel: Jort van der Sande, Maarten Peijnenburg, Zé Pedro, Valentino Vermeulen (FC Eindhoven), Thomas Kok, Jaron Vicario, Pedro Marques (FC Dordrecht). Aantal toeschouwers: .

FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Idzes, Ze Pedro (63. Vermeulen); Essikal, De Rooij (71. Bourard), Van den Boomen; Lopes, Van der Sande (76. Cicilia), Sleegers.
FC Dordrecht: Ten Hove; Ormondo Ottewil, Breedijk, De Abreu, Montsma; Schuurman, Smith, Kok (72. Green); Cijntje, Marques, Vicario (61. Hogesteger).

Fotografie: Johan Manders