FC Eindhoven verslaat kampioen FC Emmen: 1-0

Net als in Emmen scoort Jasper Dahlhaus de enige treffer

FCE heeft is er voor de tweede keer dit seizoen erin geslaagd om te winnen van FC Emmen. De wedstrijd die draaide om de derde plek, het kampioenschap en het afscheid van Jens van Son eindigde in 1-0 door een doelpunt van Jasper Dahlhaus.

Jens van Son keerde in zijn laatste thuiswedstrijd terug in de basis. Dit ging ten koste van Matthias Verreth. Verder stonden de bekende namen aan de aftrap voor FC Eindhoven.

De Blauwwitten schoten uit de startblokken want al na twee minuten stonden ze voor. Na een prachtige pass van Maarten Peijnenburg kon Jasper Dahlhaus opstomen aan de linkerkant. Hij haalde doeltreffend uit in de lange hoek: `1-0.

Even later probeerde Joey Sleegers het van een meter of 20. Keeper Micheal Brouwer had moeite met het schot maar kon net voorkomen dat Charles-Andreas Brym de 2-0 binnentikte.

De eerste kans van FC Emmen was na tien minuten een grote. Reda Karchouch werd diep gestuurd en kwam oog-in-oog met Nigel Bertrams. De keeper, die vooraf tot Beste Keeper van de 4e Periode werd gekroond, won het duel met de spits.

Het spel golfde op en neer. Joey Sleegers kwam uit een tegenstoot door aan de linkerkant. Hij zette de bal voor maar deze kon onderschept worden voordat Charles-Andreas Brym binnen kon schieten.

Er gebeurde na het wervelende begin even niets. Totdat Nigel Bertrams na 23 minuten moest ingrijpen toen de bal uit de kluts op goal afkwam. Een minuut later kreeg FC Eindhoven drie grote kansen. Charles-Andreas Brym kon twee keer niet afdrukken en doelman Michael Brouwer kon de bal keren. De grootste kans werd gemist door Jens van Son. Hij schoot in vrijstaande positie op de penaltystip de bal te zwak in.

Canadees international Charles-Andreas Brym had in de eerste helft niet de scherpte. Toen Brian De Keersmaecker hem wegstak schoot hij één-op-één weer op keeper Micheal Brouwer. Zo ging FC Eindhoven met een schrale 1-0 voorsprong de rust in.

Na rust was het meteen FC Emmen wat gevaar stichtte. Lorenzo Burnet werd vrijgespeeld aan de linkerkant en besloot te schieten. Zijn schot ging rakelings voorlangs het doel van FC Eindhoven keeper Nigel Bertrams.

FC Emmen bleef hierna aandringen met kleine kansjes via Reda Karchouch en Jari Vlak. De verdediging van FC Eindhoven stond echter prima. In de 64e minuut werd de man van meer dan 350 wedstrijden in het betaald voetbal, Jens van Son, onder luid applaus naar de kant gehaald. Dit was zijn laatste competitiewedstrijd in eigen huis voor de Blauwwitten.

In de 70e minuut stichtte FC Emmen weer gevaar via Mendes. Hij maakte de actie naar binnen en schoot de bal rakelings naast het doel. Even Later kopte Peter van Ooijen de bal uit een corner in het zijnet.

De wedstrijd liep op het einde omdat beide ploegen het wel prima vonden. FC Eindhoven wilde de voorsprong behouden en FC Emmen wist met de tussenstand bij FC Dordrecht – FC Volendam dat het kampioen zou zijn van de Keuken Kampioen Divisie.

Uiteindelijk verdiende de ploeg van Rob Penders op basis van de eerste helft zeker de drie punten en nestelde de ploeg zich vaster op de derde plaats. Volgende week, in de laatste wedstrijd van de Keuken Kampioen Divisie, kan FC Eindhoven zich verzekeren van de derde plek. Ook in de vierde periode ligt FCE op pole position.

Volgende week speelt FC Eindhoven in het Kras Stadion tegen FC Volendam, aanvang 20.00 uur. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/uitkaarten

FC Eindhoven – FC Emmen 1-0 (1-0) 2. Jasper Dahlhaus 1-0 Scheidsrechter: Joey Kooij. Geel: Charles-Andreas Brym (FC Eindhoven) (FC Emmen). Aantal toeschouwers: 3706.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Peijnenburg, Amevor, Seedorf, Dahlhaus (86. Ogenia); Van Son (64. Verreth), De Keersmaecker (86. Oostenbrink); Brym (81. Bogaers), Van der Sande (86. Van Rosmalen), Sleegers.

FC Emmen: Brouwer; Veendorp, Araujo, Veldmate, Burnet (84. Apau); Vlak (84. Hardeveld), Bernadou (77. Assehnoun), El Azzouzi; Mendes, Kharchouch (69. Güçlü),Toufiqi (69. Van Ooijen).

Fotografie: Jeem Sportsphotography