FCE behaalt zwaarbevochten punt in Amsterdam

Joey Sleegers en Jort van der Sande trefzeker op De Toekomst

FC Eindhoven speelde vrijdagavond tegen de nummer 5 van de ranglijst. Het werd een zware wedstrijd. Jong Ajax had grotendeels het balbezit maar creëerde geen hele grote kansen. Door doelpunten van Joey Sleegers en Jort van der Sande werd het 2-2 in Amsterdam.

Bij de Blauw-Witten waren de hoofdtrainer, Rob Penders, en rechtsback Valentino Vermeulen afwezig wegens ziekte. Daar tegenover stond de terugkeer in het elftal van Charles-Andreas Brym. Assistent-trainer Paul Beekmans nam de honneurs waar voor Rob Penders.

De spelers kwamen voor de wedstrijd het veld ingelopen met speciale shirts. Dit was in verband met de nieuwe verbintenis van de Keuken Kampioen Divisie met de Johan Cruijf Foundation.

Na vier minuten kreeg FCE al de eerste kans. Joey Sleegers kwam oog-in-oog met keeper Charllie Setford. Laatsgenoemde leek de bal buiten de 16 meter met zijn handen te keren, maar scheidsrechter Jannick van der laan oordeelde anders.

Één minuut later kreeg Jong Ajax ook een grote mogelijkheid. Kristian Hlynsson kon van dichtbij afdrukken. Zijn schot belandde in het zijnet. Een corner aan de overkant kon door de vrijstaande Jort van der Sande niet op het doel gekopt worden.

Opnieuw zestig tellen later kan Kian Fitz-Jim van de rand van de zestienmeter schieten. Zijn doelpoging gaat net naast. In de twaalfde minuut was het raak voor de Blauw-Witten. Na een prachtige steekpass van Charles-Andreas Brym kon Joey Sleegers de keeper omspelen. Hij schoof de bal hierna makkelijk het doel in en liet de meegereisde supporters juichen: 0-1.

Ruim tien minuten later kregen de Amsterdammers de uitgelegen kans op de gelijkmaker. Danilo kreeg de bal gelukkig mee en kwam vrij voor Nigel Bertrams te staan. Hij trapte de bal wild over.

Na een goede actie van Brian De Keersmaecker kon Jasper Dahlhaus de bal voorgeven. De voorzet werd net naast gekopt door Jort van der Sande. Een moment later blokte Maarten Peijnenburg een hard schot. Deze bal ging gevaarlijk richting het doel.

In de dertigste minuut was er opnieuw een schotkans voor Jong Ajax. Nu blokte Mawouna Amevor de bal. In de slotfase van de eerste helft kreeg Jong Ajax een penalty. Pieter Bogaers kwam te wild in en haalde de spits van de Amsterdammers onderuit. De strafschop werd koeltjes benut door Danilo.

De tweede helft was amper begonnen of de bal lag al weer in het net. Joey Sleegers vond vanuit een vrije trap het hoofd van Jort van der Sande, die de bal hard tegen de touwen kopte. Tien minuten na rust kreeg Youri Regeer de bal vrij voor een voorzet. Via de hak van Danilo belandde de bal in de handen van Nigel Bertrams, die zich niet liet verrassen.

Het thuispubliek veerde even later op na een doelpoging van Kenneth Taylor. De middenvelder schoot de vrije bal hard over de kruising bij Nigel Bertrams.

FCE brak in de 65e minuut gevaarlijk uit via Jort van der Sande en Joey Sleegers. Laatstgenoemde schoot de bal wat zacht met links op de keeper. Jong Ajax schoot in de 80e minuut twee keer gevaarlijk richting de goal. Het eerste schot werd goed geblokt door Collin Seedorf. De tweede ging rakelings naast.

Een minuut later was het wel raak. Sontje Hansen maakte een goede actie naar binnen en krulde de bal prachtig in de kruising.

De Amsterdammers drongen hierna aan. Uit een corner kopte Enric Llansana naast. De laatste kans van de wedstrijd was voor de Rood-Witten. De ingevallen Naci Ünüvar krulde de bal een halve meter naast.

Hierdoor bleef de 2-2 op het scorebord staan. Daarmee mag de ploeg van stand-in coach Paul Beekmans niet klagen. De Blauw-Witten hebben op basis van de werklust echter wel dit punt verdiend.

Volgende week vrijdag staat de thuiswedstrijd tegen De Graafschap op het programma. Om 21:00 wordt er afgetrapt in het Jan Louwers Stadion. Wil jij hier bij zijn? Koop dan hier je tickets.

Jong Ajax – FC Eindhoven 2-2 (1-1) 12. Joey Sleegers 0-1, 37. Danili 1-1 (strafschop), 46. Jort van der Sande 1-2, 82. Sontje Hansen 2-2. Scheidsrechter: Jannick van der Laan. Geel: Sontje Hanssen, Nordin Musampa (Jong Ajax). Aantal toeschouwers: 953.

Jong Ajax: Setford; Regeer (77. Delgado), Musampa, Llansana, Baas; Fitz-Jim (67. Rasmussen), Hlynsson (60. Ünüvar), Taylor; Hansen, Danilo, Daramy.

FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf, Peijnenburg, Amevor, Bogaers (39. Oostenbrink), Dahlhaus; Verreth, De Keersmaecker; Brym (77. Van Rosmalen), Van der Sande (84. De Meij), Sleegers.

Fotografie: Jeem Sportsphotography